9 ثور 1403

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

سید صابر هاشمی فرزند سید منورشاه در اول حمل سال 1365 در ناحیه 13 شهر کابل به دنیا آمد. در سال 1370 شامل مکتب متوسطه قاری عبدالله شد. بعد از ختم دوره ابتدائیه شامل لیسه عالی انصاری شد. دوره لیسه را در سال 1381 با درجۀ عالی به پایان رسانید. بعد از سپری کردن امتحان کانکور، به دلیل علاقه‌ای که به رادیوتلویزیون داشت، در انستیتیوت تعلیمات عالی میخانیکی، رشتۀ انجنیری رادیوتلویزیون را فراگرفت. بعد از دو سال با درجه عالی از آن فارغ گردید. در عین حال در بنیاد فرهنگ و جامعه مدنی تحت نظر استاد عبدالقیوم بیسد به مدت شش ماه بازیگری و کارگردانی تئاتر را آموزش دید و در تئاتری به نام «من جنس دوم نیستم» نقش ایفا کرد. مدت دو سال در قسمت برنامه‌سازی با تلویزیون آریانا همکاری کرد. در سال 1386به شکل رسمی در تلویزیون تمدن شامل کار شد. حدود ده سال در تلویزیون تمدن در بخش‌های مختلف مانند تولید، تخنیک و پخش ایفای وظیفه نمود. همزمان با کسب 227 نمره2   وارد دانشکده هنرهای زیبای کابل شد. در سال 1394 از رشتۀ تئاتر و سینما فارغ گردید و در سال 1392 در اولین تئاتری به نام «خبرنگار» نقش مرکزی را داشت.

در کنارکارهای تئاتر در دانشکده، سه سال تمام، بیش از صدها نمایشنامه تلویزیونی را در تلویزیون تمدن کارگردانی و نقش‌آفرینی نمود. مانند زندگی حضرت ابراهیم و اسماعیل (ع)

3

در بیش از صدها نمایش تلویزیونی، اجتماعی و خانوادگی نقش بازی کرد.( 25 دقیقه)

همچنان در سریال «سپر» که از طرف آوازپرودکشن ساخته می‌شد بیش از دوسال نقش‌های مرکزی را بازی کرد.

همچنین فلمی را تحت نام «گذشته» با همکاری همصنفی‌های دوره دانشگاه کارگردانی و نقش آفرینی نمود. ( 1 ساعت و17 دقیقه )

صحنه‌ای از فلم اجتماعی به نام توانایی4ره‌های

فلم افغانی به نام زندگی که بعداً با نام کمین اکران شد.

سید صابر هاشمی در سال 1386 به مدت یک ماه در صدا و سیمای تهران در بخش‌های تولید و تخنیک رادیو تلویزیون آموزش دید.

در سال‌های 1392 الی 1395 در نمایش‌های «دشمن مردم»، از نوشته‌های «هنریک ابسن نارویژی» که با همکاری دانشگاه برگن ناروی در دانشگاه کابل اجرا شد، در نقش مرکزی بازی کرد.

به تعقیب آن در سال بعد، در نمایشی از نوشته‌های جان فوسه نارویژی به نام «کسی می‌آید» در دانشگاه کابل نقش

مرکزی را بازی نمود.

هرکدام این نمایش‌ها حدود شش ماه تمرینات را دربرداشتند. در حین تمرین و ساخت این نمایش‌ها دوره‌های مختلف آموزشی را با استادان امریکایی و نارویژی سپری نموده و هر دوره 45 روز الی دوماه زمان را دربر گرفت.

در کنارکارهای تئاتر در ساخت تبلیغات و فلم‌های افغانی نیز همکاری داشت که اکثرا نقش‌های مرکزی را عهده‌دار بود.

درسال 1395 نمایشنامه‌ای را از نوشته‌های رابندرانات تاگور هندی به نام «کابلی والا» برای جشنواره‌ تاگور در هندوستان کار نمود و درآن نقش مرکزی را اجرا کرد. در جشنواره سال 2016 در بین 5 کشور که در هندوستان دعوت شده بودند نمایش «کابلی والا» توانست مقام اول را به دست آورد و از جمله افتخارات گروپ کاری افغانستان در آن جشنواره شود.

بعد از برگشت به وطن در جشنواره هدا از موسسۀ هنری نمارسانه اشتراک نمود و نوشته‌ای را تحت نام «آبروی قریه» با تهیه‌کنندگی مؤسسه‌نمارسانه نوشته و کارگردانی نمود که در بین فلم‌های آن دوره به عنوان فلم نمونه انتخاب شد و درجشنوارۀ محصلین دانشگاه نیز از بین صدوبیست فلم، کاندید و به نمایش گذاشته شد.

بلاخره درکنار صدها کار هنری در دانشگاه کابل و دیگر پرودکشن‌ها و تلویزیون‌ها بار دیگر نمایشی را به نام «زندگی مولانا جلال‌الدین محمد بلخی»- که کاندید جشنواره تاگور در هندوستان بود- با کارگردانی محترم استاد صلاح‌الدین سمندری کار کرد که در سال 2018 میلادی بار دیگر در بین 5 کشور از کشورهای مختلف جهان، این فلم توانست مقام اول را بگیرد و پرچم افغانستان را به عنوان تیم اول بالا ببرد.

این نمایش در کابل در دانشکده هنرهای زیبا نیز اجرا شد و مورد تقدیر و تشویق ریاست دانشکده و وزارت‌های تحصیلات عالی و اطلاعات و فرهنگ قرار گرفت.

وی همچنین در کنار کارهای هنری دیگر، در سریال‌ «شهربانو » از مؤسسه هنری نمارسانه به عنوان مدیر تولید، در تلویزیون شمشاد نیز به عنوان مدیر تولید و در سریال «سوله اوسیال»کار کرد.

در سال‌های 1399 و 1400 بازهم مدیر تولید و عهده دار یکی از نقش‌های مرکزی در سریال تاریخی به نام «سرخ سالی» از موسسه فرهنگی هنری نمارسانه بود و در سریال «ارغوان» به عنوان داکتر در چندین قسمت نقش ایفا کرد.

سید صابر هاشمی در کنار کارهای هنری به ورزش فیتنس و فوتبال نیز علاقه دارد. بیش از پانزده سال است که این رشته‌های ورزشی را ادامه داده است. فعلا در کلپ دلاوران غرب واقع ناحیه سیزدهم شهر کابل به عنوان عضو و مربی وظیفه انجام می‌دهد.

در این اواخر مدت شش ماه می‌شود که در پوهنحی هنرهای زیبای دانشگاه کابل در جمع کادر علمی دعوت شده و مصروف تدریس در دیپارتمنت تئاتر می‌باشد.

آخرین کار هاشمی در مجموعه «راه پاک» بود که در کنار دستیار کارگردان جناب آقای قسمی چهار ایپیزودا نیز در نقش اصلی بازی کرد. (قسمت‌های 2. 10.19.20)

 

لینک کوتاه:​ https://farhangpress.af/?p=7853

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات