10 ثور 1403

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

دومین جشنوارۀ فلم کوتاه داستانی و مستند دیدنو که در 10 ماه اسد آغاز یافته بود، به تاریخ 8 سنبله  1402با اهدای جوایزی به پایان رسید.

این جشنواره که از سوی تلویزیون ملی افغانستان با همکاری ریاست کلتوری شاروالی کابل، ریاست افغان‌فلم و با حمایت مالی «مؤسسه صوتی و رسانه‌ای موج» راه‌اندازی شده بود، به تاریخ هشتم ماه سنبله سال جاری طی مراسم با شکوهی در سالن سینما آریانای کابل پایان یافت.

12سید حبیب سادات دبیر «فلم کوتاه داستانی و مستند دیدنو » در گفتگو با خبرگزاری فرهنگ گفت که این جشنواره به منظور تشویق هنرمندان جوان و افزایش تولیدات هنری و سینمای افغانی راه‌اندازی شده بود.

به گفتۀ وی، استقبال قابل توجه شهروندان و هنرمندان از نخستین دور این جشنواره سبب گردید که دور دوم آن نیز با کیفیت و کمیت بیشتر ادامه یابد.

33 44  66 77

وی افزود: در دور دوم « جشنواره فلم کوتاه داستانی و مستند دیدنو» حدود 68 تا 70 فلم کوتاه مستند و هنری به دبیرخانه جشنواره رسیده بود که از میان آنها هشت تن حایز جایزه شناخته شدند.

انجنیر هارون افغان برندۀ سه جایزه (کارگردانی، تدوین و فلم‌برداری) در فلم مستند «دسردی پروژه»؛ عاطفه محمدی برندۀ جایزۀ بهترین فلم‌نامه در فلم «خروس جشن عروسی»؛ عارف نوری برندۀ جایزۀ کارگردانی در فلم «قلب مهربان»؛ شیرزی شرافت برندۀ جایزۀ بهترین بازیگر مرد؛ شکیب شیرزاد برندۀ جایزۀ بهترین فلم‌نامه در فلم «رنگ زندگی»؛ آیت کفشانی و مبارز کشفشانی برندۀ جایزۀ بهترین بازیگر اطفال، شناخته شدند و جوایز نقدی و تندیس را از آن خود نمودند.

55

همچنین مبلغ 4 دالر امریکایی و تندیس جشنواره به زبیده سحر به عنوان بهترین بازیگر و هنرپیشۀ زن تعلق گرفت.

سادات در پاسخ به این سؤال که چه تفاوت‌هایی میان دور نخست و دور دوم این جشنواره وجود داشت، اظهار داشت که  هم از لحاظ کمی و هم از لحاظ کیفی تفاوت‌هایی میان این دو دور وجود داشت.

به گفتۀ وی در دور اول، 40 فلم به دبیرخانه رسیده بود در حالی که در دور دوم جشنواره، حدود 68 تا 70 فلم کوتاه مستند و هنری شرکت کرده بودند.

او استقبال مردم از جشنواره را یکی از موضوعات قابل توجه در این دوره از جشنواره دانست و افزود: فلم کوتاه داستانی و مستند دیدنو با استقبال خوب هنرمندان و شهروندان مواجه گردید. هنرمندان زیادی پس از این جشنواره آمده و خواهان تداوم این برنامه شدند و همچنین بینندگان زیادی از ما می‌خواستند دروازۀ «سینما آریانا» روزهای بیشتری به روی تماشاچیان و علاقه‌مندان باز باشد.

2288

وی همچنین از حضور قابل ذکر زنان به عنوان بازیگر و کارگردان در این دور از جشنواره یاد کرد و گفت که علاوه بر هنرمندان و بازیگران زن، کارگردان زن نیز وجود داشت که فلم آنها در این جشنواره مقام گرفت.

در همین حال سید صابر هاشمی یکی از چهره‌های برجستۀ سینمای افغانستان، در گفتگو با خبرگزاری فرهنگ، با دید دیگری به این جشنواره نگرسته آن را مورد نقد قرار داده می‌گوید: فلم کوتاه داستانی و مستند دیدنو با چالش‌ها و مشکلات زیادی همراه بود.

33333333

به گفتۀ وی عدم تأثیرگذاری و نبود مخاطب حرفوی از چالش‌های عمدۀ این جشنواره به حساب می‌آمد. افراد متخصص و آکادمیک سینمایی در آن حضور نداشتند.

او همچنین سفارشی بودن فلم‌ها را از دیگر چالش‌های موجود این جشنواره دانست و افزود: ما به سینما و فلمی نیاز داریم که دلسوزانه و متخصصانه کار شده باشد و کسانی در رأس آن قرار داشته باشند که بتوانند سره را از ناسره جدا کنند و یک فلم تأثیرگذار برای جامعه ارائه نمایند.

گفتنی است نخستین دور جشنواره فلم‌کوتاه داستانی و مستند دیدنو، سال گذشته در کابل برگزار گردیده بود.

99

لینک کوتاه:​ https://farhangpress.af/?p=7597

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات