10 حمل 1403

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

معرفی خانه فیلم رویا

خانه فیلم رویا را الکا سادات و رویا سادات، دو خواهر در سال ۲۰۰۳ بنیان‌گذاری کرده‌اند که جرقه اولین کار‌شان فیلم سه نقطه است. این فیلم را نیز رویا و الکا، تولید کرده‌اند که امتیاز آن را در همان زمان کمیسیون حقوق بشر خریداری کرده و این سبب شده که خانه فیلم رویا صاحب یک تعداد وسایل تخنیکی و کمره شود.

این خانه تا سال ۲۰۰۶ چندین فیلم مستند را با امکانات بسیار کم و به سختی تولید کرده است. یکی از این فیلم‌های مستند، خود‌سوزی زنان در هرات است که قانون مدنی و قانون جزا در کشور را نقد می‌کند. مستند‌های رویا فیلم، در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی خوب درخشیده است که تنها حدود ۳۰ جایزه را از نهاد‌های مختلف بین‌المللی گرفته است. در سال ۲۰۰۹ عزیز دلدار، همسر رویا سادات و استاد دانشکده هنر‌های، دانشگاه کابل نیز به این خانه پیوسته است. پیوستن دلدار، تأثیرات خوبی روی این خانه داشته است، طوری‌که خانه فیلم رویا، با امکانات بهتر تخنیکی مجهز شده است.

بعد از سال ۲۰۱۰ الکا سادات، رویا سادات و عزیز دلدار هر کدام این‌ها تلاش کرده که وسایل بیش‌تر و بهتری برای تولید فیلم سینمای، رویا فیلم خریداری کنند. رویا فیلم از آن زمان تا کنون ۴۰ فیلم کوتاه و مستند و هشت فیلم داستانی تولید کرده است که از جمع آن می‌توان از دهکده‌ی که ناقص‌العقلم می‌نامند، روز‌های داغ تورخم، تار و زخمه، سه نقطه و نامه‌ای به رئیس جمهور، نام برد.

در حال حاضر خانه رویا، فیلم یکی از کمپنی‌های فعال فیلم‌سازی در کشور است که در کنار تولید فیلم قرار است، پنجمین دور جشنواره بین‌المللی فیلم زنان هرات را هم در آینده نزدیک برگزار ‌کند. چهار دوره پیش این جشنواره را هم خانه رویا فیلم برگزار کرده است.

خبرگزاری فرهنگ

لینک کوتاه:​ https://farhangpress.af/?p=574

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات