30 حمل 1403

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

ریاست نگارستان ملی در جاده آسمایی شهر کابل در شمال شرق زیارت شاه دو شمشیره موقعیت دارد. این ریاست از جمله نهاد‌های فرهنگی- هنری دولتی به شمار می‌رود. در چوکات ریاست هنرست ملی، آمریت‌های نگارستان ملی و آموزش هنری غلام‌محمد میمنگی فعالیت دارند.

در سال‌های اخیر در کنار نهاد‌های فرهنگی- هنری دولتی، نهاد‌های خصوصی هم ایجاد شده است.

نگارستان ملی، در ماه ثور سال ۱۳۶۲ هجری شمسی در مکان فعلی آن افتتاح و به چوکات وزارت اطلاعات و فرهنگ وقت با دو صد اثر هنری و فرهنگی شروع به فعالیت کرد، در این‌جا یک نمایشگاه دایمی از آثار فرهنگی و هنری هم فعال است که قدامت تاریخی آن بیش‌تر از صد سال است، در کنار آثار هنرمندان داخلی، آثار نگارستان هنرمندان خارجی هم در این نگارستان حفظ می‌شود.

در سال ۱۳۷۰، در نگارستان ملی حدود ۸۲۰ اثر وجود داشت، اما در سال ۱۳۷۰ چندین‌بار نگارستان مورد حمله قرار گرفت و نصف آثارش از بین رفت، یک مقدار آثاری که مانده بود، در خانه‌های کارمندان ریاست ملی و آرشیف ملی نگه‌داری می‌شد که آثار بسیار ناب و نفیس است.

‌بیش‌تر از ۷۰۰ اثر حالا در نگارستان ملی وجود دارد که شامل مکان‌های فرهنگی، شخصیت‌های ملی و منظره‌های طبیعی کشور می‌شود.

به گفته مسئولین، نگارستان ملی با نهاد‌های غیردولتی و هنرمندان روابط نیک دارند، همه‌ساله نمایشگاه‌های آنان را برگزار می‌کنند، صنایع‌دستی زنان را هم به نمایش گذاشته‌ایم، در سال روان بیش از ۲۵ نمایشگاه هنری از هنرمندان را برگزار کرده‌اند،‌ ما مبارزه فرهنگی را به جای جنگ تفنگ ایجاد کرده‌اند و هنرمندان را کنار هم جمع کرده‌اند.

مسئولین این نهاد، می‌گویند که از وقت بازسازی نگارستان ملی، ۳ ماه می‌گذرد، اما تا حال برای ما تسلیم داده نشده است،‌ امیدواریم در این مورد توجه شود. لازم است، نگارستان ملی کشور ما هم، چون کشور‌های دیگر به شکل معیاری‌اش ساخته شود.

آنان می‌گویند که وزارت اطلاعات و فرهنگ، باید زمینه ارتباطات نهاد‌های بین‌المللی را با نگارستان ملی، ایجاد کند. آنان از آثار و کار ما دیدن کنند و برعکس ما به کشور‌های بیرونی برویم و روش کار آن‌‎ها را ببینیم، تا پیشرفت و تغییر در کار ما ایجاد شود. کارمندان ما هم در بخش هنر و فرهنگ باید بیشتر آموزش ببینند.

لینک کوتاه:​ https://farhangpress.af/?p=580

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات