5 ثور 1403

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

مرکز منبع معلومات افغانستان

مرکز منبع معلومات افغانستان، توسط خانم نانسی دوپری، افغانستان‌شناس آمریکایی، در سال ۱۹۸۹ به عنوان اولین مرکز تحقیقی در دانشگاه کابل، تاسیس شد.

وحید وفا، سرپرست این مرکز به خبرگزاری فرهنگ، گفت، هدف خانم دوپری از ایجاد این مرکز، جمع‌آوری و نگهداری اسناد مربوط به افغانستان می‌با‌شد که تا به‌حال دست‌آوردهای زیادی در این رابطه داشته است.

آقای وفا، افزود، اسنادی چون کتاب، فیلم، مجله، عکس، نقشه‌ها، تصاویر و موسیقی و اثرهای گران‌بهایی در جریان سال‌های جنگ و خشونت در معرض نابودی قرار داشت و اگر این مرکز ساخته نمی شد، احتمالا همه نابود می‌شدند.

خانم دوپری، اخیرا یک ساختمانی را که به گونه قدیمی طراحی شده‎است در محوطه دانشگاه کابل به نام مرکز منبع معلومات افغانستان با همکاری مالی وزارت تحصلات عالی ایجاد کرد که تا هنوز در این مرکز نزدیک به ۱۰۰ هزار سند را در باره افغانستان به واسطه او گردآوری کرده‎است.

گفته می‌شود که ساخت این مرکز حدود ۳ میلیون دالر آمریکایی هزینه برداشته که از دولت افغانستان پرداخت شده است.

همچنان این مرکز دارای کتابخانه‌ی تحقیقانی مجهز می‌باشد که بیش از ۱۵۰ هزار کتاب معلوماتی را به گونه آنلاین و غیر آنلاین در «مرکز منابع معلوماتی افغانستان» در دانشگاه کابل موجود می‌باشد که به گفته‌ی مسئولان این مرکز، روزانه ۵۰۰ الی ۶۰۰ دانشجو برای استفاده از منابع معلوماتی، به این مرکز مراجعه از این کتاب‌ها استفاده می‌کنند.

این مرکز دارای خدمات انترنتی رایگان و چندین سالن مجهز برای مطالعه و مسایل تحقیقاتی، یکی از غنی‌ترین منبع معلومات و اطلاعات در کشور خوانده شده است.

نظیفه آرمان، یکی از مراجعین، ضمن قدردانی از کارکرد مسئولان این مرکز، می‌گوید: «در مرکز معلومات افغانستان، منابع و اسناد دسته اول در مورد کشور است و بدون شک جای مناسب برای تحقیقات علمی می‌باشد».

افزون بر آن، گفته می‌شود تعداد ۲۵۰ کتاب خانه کوچک در دیگر ولایت‌های مختلف افغانستان زیر نام این مرکز فعالیت دارد.

خانم نانسی، در راستای ایجاد این مرکز زحمات زیادی متقبل شده است. وی قبل از آن‌که وارد افغانستان شود نیز سندهایی در معرض خطر مربوط به افغانستان را در شهر پشاور پاکستان، جمع‌آوری و نگهداری می‌کرد.

همچنان او در کنار مرکز منبع معلومات در دانشگاه کابل، مرکزی را زیر نام «بنیاد مرکز معلومات افغانستان در دانشگاه کابل» در سال ۲۰۰۵ در شهر نیویورک آمریکا، ایجاد کرد.

هدف این مرکز، جمع‌آوری کمک برای مرکز تحقیقات افغانستان در دانشگاه کابل بود که گفته می‌شود خانم دوپری، برای فعال نگهداشتن مرکز معلومات افغانستان، از منابع مختلف کمک مالی جمع‌آوری می‌کرد.

بدین لحاظ مراجعین این مرکز از امکانات و مواد تحقیقاتی، راضی به نظر می‌رسند.

علی توحیدی، دانشجوی دانشگاه کابل، می‌گوید، اکثر اوقات برای تحقیقات دانشگاهی‌اش به مرکز معلومات افغانستان می‌آید که به نظر او این مرکز، منبع غنی اطلاعاتی در سطح کشور می باشد.

خانم نانسی، برای اولین بار در سال ۱۹۲۶ وارد افغانستان شد و این باستان‌شناس آمریکایی عشق خاصی به افغانستان و مردمش داشت، این سرزمین را با تمام خوبی‌ها و بدی‌ها و ناملایمت‌هایش دوست داشت و تا آخرین لحظه زندگی‌اش به افغانستان ماند که دود ۵۰ سال از عمرش را صرف تحقیق در مورد افغانستان و جمع‌آوری و نگهداری اسناد مربوط به این کشور کرد و سر انجام در سنبله ۱۳۹۶ در همین کشور دار فانی را وداع گفت.

وزارت تحصیلات عالی افغانستان، به پاس کارنامه‎های نانسی هاتچ دوپری که برای افغانستان انجام داده است؛ مرکز منابع معلوماتی در دانشگاه کابل را، به نام وی مسمی کرد.

علی رسالتی-خبرگزاری فرهنگ

لینک کوتاه:​ https://farhangpress.af/?p=571

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات