28 ثور 1403

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

کارگاه نویسندگی خلاق آغاز شد.

دومین نشست کارگاه نویسندگی خلاق روز جمعه (28 میزان) توسط استاد سید نادراحمدی نویسند، شاعر و مترجم برجسته کشور آغاز گردید.

وی در این نشست که به صورت آنلاین برگزار می‎‌گردد، مباحث مقدماتی که باعث تقویت مهارت نویسندگی می‎‌شود به صورت زیر برای اشتراک کنندگان مطرح کردند.

***

کارگاه نویسندگی خلاق

مقدمه

برای یادگیری مهارت‌های نویسندگی خلاق شرایط زیر لازم است:

  1. مطالعه مداوم: حد اقل 2 ساعت در روز مطالعه کنید. مطالعه مثل آب و نان برای هرفرد ضروری است. هر روز باید وقت خاصی را برای مطالعه اختصاص دهید. کتاب خاطرات سفر یک عکاس به افغانستان را مطالعه کنید. نام این کتاب «برچه‌های سرخ» است. نویسنده‌اش رضا برجی است. این کتاب به ما نوع نگرش و اندیشه، قلم، نوع نگارش و شگردهای نوشتن نویسنده را یاد می‌دهد.

نکته: همانگونه که باید خود را به مطالعه عادت بدهیم باید از خواندن پست‌های فیسبوکی، برخی از سایت‌ها و مجله‌ها پرهیز کنیم. چرا که در نوشتن تأثیر منفی دارد. دیدن فیلم خوب، قدرت تخیل را در نوشتن بالا می‌برد.

  1. نوشتن: برای نوشتن وقت اختصاص دهید. در روز نیم ساعت باید بنویسید. نوشتن مثل نفس کشیدن امر ضروری و بدیهی است. اگر تمرین نوشتن نداشته باشید هرگز نمی‎‌توانید نویسندۀ قدرتمند شوید.
  2. الگوبرداری از نوشته‌ها‎‌ی نویسندگان موفق: (مثل کتاب «برچه‌ها‎‌ی سرخ» از رضا برجی) این کتاب الگوی خوب است. الگوبرداری از نوشته‌ها‎‌ی موفق شما را به سبک مستقل می‌رساند.

نکته: در نوشتن بیش از هرچیزی به لغت نیاز دارید. کتاب رضا برجی از دایره واژگانی وسیع برخوردار است. برای به دست آوردن چنین قدرتی مطالعه ادبی ضروری است.

4 . مطالعه میدانی: مطالعه میدانی می‎‌تواند در قدرت تخیل و مهارت نویسندگی مؤثر باشد. برای عینی‌نگاری باید از خانه تان بیرون بروید. به سفر بروید. به محیط کار بروید. به کوچه و بازار بروید. برای این‌که آدم‌ها‎‌ی بیشتررا بشناسید باید از خانۀ خود خارج شوید. گاهی لازم می‌شود که به کشورهای دیگری سفر کنید. به هند بروید، به آفریقا بروید. این سفرها به شما تجربۀ تازه می‎‌دهد. معاشرت می‎‌تواند در بالابردن اطلاعات عمومی ‎‌شما مؤثر باشد. از طریق دیدن فیلم خوب می‎‌توانید به اطلاعات خود بیفزایید. نوشتن هم این‌گونه  است.

گفتگو با شخصیت‌ها‎‌ مانند رباب‌نواز، شاعر، نقاش و…، تجربیات دیگران را به شما می‎‌آموزد. دیدن طبیعت مادر تمام داده‌ها‎ست. بینش عمیق به زندگی می‌بخشد. دیدن پرندگان، دریا، درختان، محصولات کشاورزی و… پنجره‌ای به روی شما می‎‌گشاید. عبور نسیم از روی رود و دقیق شدن در طبیعت، متنی را که خلق می‎‌کنید غنای بیشتری می‎‌بخشد.

نکته: مطالعه در موضوع  خاص شما را کمک می‌کند تا بینش شما را گسترده‌تر و اطلاعات شما را عمق بیشتر ببخشد. مطالعه در موضوع خاص شما را برای نوشتن سفرنامه و یادداشت‌ها‎‌ی روزانه کمک می‌کند.

 

 

 

 

لینک کوتاه:​ https://farhangpress.af/?p=8099

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات