29 حوت 1402

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

سینمای افغانستان طی یک سال اخیر با امید و ناامیدی همراه بوده است. صدام دلاور کارگردان جوان فلم و سریال وضعیت سینمای افغانستان را در میانه امید و ناامیدی توصیف می‌کند.

صدام دلاور در سال 1371 در شهر کابل دیده به جهان گشود. مکتب ولیسه را در لیسه سیدال ناصری به پایان رساند و در سال 1391 خورشیدی وارد دانشگاه کابل رشته هنرهای زیبا شد و در سال 1394 سند فراغت خود را از دانشکده هنرهای زیبای کابل- بخش سینما به دست آورد.

دلاور حدود بیش از یک دهه است که در عرصه سینما در افغانستان فعالیت دارد.

صدام دلاور در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری فرهنگ گفت: «بیش از یک دهه می‌شود که در حوزه‌ی سینما فعالیت دارم. از دانشگاه کابل رشته‌ی سینما بخش کارگردانی فارغ گردیده‌ام. برای ادامه تحصیل در هندوستان رفتم. در دوره دانشجویی خود در سریال خط سوم به عنوان دستیار کارگردان کار کرده‌ام. در سریال سرخ‌سالی معاون کارگردان و مسئول فنی کمره، لایت، صدا و.. و در سریال ارغوان و گلچهره کارگردان بوده‌ام.»

با آمدن امارت اسلامی بسیاری از سینماگران افغانستان را ترک کردند، اما صدام دلاور در افغانستان ماند و به گفته‌ی خودش ترک وطن برایش دشوار بود. وی می‌گوید:«من در افغانستان متولد شده‌ام و ترک کردن این آب و هوا برایم سخت است.»

دلاور می‌افزاید:« پرداختن به کارهای سینمایی در چنین شرایط خودش نوعی مبارزه است. علت دیگری که افغانستان را ترک نکرده‌ام نهاد «نمارسانه» و سایر دوستانی‌اند که سخت تلاش می‌کنند.»

آقای دلاور در پاسخ این سؤال که امارت اسلامی مانع راه‌تان در جریان کار نبوده است، گفت:« با آمدن امارت اسلامی خیلی‌ها به این باور بودند که سینما از افغانستان رخت بر می‌بندد. خوش‌بختانه ما سریال ارغوان را در همین دوره به پایان رساندیم. گلچهره به‌طور کامل در دوران امارت کار شده است.»

وی در پاسخ به این سؤال که آینده‌ی سیمنا در زیر پرچم امارت چگونه خواهد بود، گفت: «ما در یک حالت مبهم و سر در گمی به‌‌سر می‌بریم. نه خوش‌بین بوده می‌توانیم و نه بدبین.»

دلاور سینما را ابزار قدرتمند پیشرفت جامعه دانسته و می‌گوید: «هنوز در جامعه‌ی ما افرادی وجود دارند که سینما را ابزار و دست‌ساخته‌ی غرب می‌دانند که برای فحاشی و بی‌بندوباری است. آنانی که از فهم بالایی برخوردار‌اند سینما را ابزاری برای پیش‌رفت می‌دانند.»

با وجود شرایط بد اقتصادی حاکم بر سینمای افغانستان، شمار قابل توجهی از سینماگران افغانستان، وضعیت موجود را فرصت خوب برای تولید سینمای میهنی می‌دانند و بر رسالت هنری سینماگران تأکید می‌کنند.

تهیه کننده: عنایت مهدوی

 

لینک کوتاه:​ https://farhangpress.af/?p=4025

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات