29 حوت 1402

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

سید صابر هاشمی به عنوان رییس اتحادیه سینماگران افغانستان برگزیده شد

در همایشی که به تاریخ 29 اسد 1401 در «هوتل و رستورانت مجلل» شهر کابل دایر شد، سید صابر هاشمی به اتفاق آرا از سوی شماری از هنرمندان سینمای افغانستان، به عنوان رییس «اتحادیه سینماگران افغانستان» برای مدت یک سال انتخاب شد.

سید صابر هاشمی در گفتگوی اختصاصی با خبرگذاری فرهنگ گفت: اتحادیه سینماگران افغانستان حدود چهل سال پیش در کابل تأسیس گردید. نخستین رییس آن جوان‌شیر حیدری بود که دو سال پیش در کابل درگذشت.

وی افزود: این اتحادیه در تشکیل خود، 12 مدیریت و یک ریاست و یک معاونیت دارد و تاکنون هیچ کار بنیادی انجام نداده است.

سید صابر هاشمی در ارتباط به وضعیت سینمای افغانستان پس از حضور طالبان در قدرت، اظهار داشت: با آمدن طالبان تمام سینماگران خانه‌نشین شدند و بسیاری نیز به خارج از کشور مهاجرت نمودند.

به گفته وی فعلا هیچ‌گونه فعالیت سینمایی از سوی سینماگران افغانستان صورت نمی‌گیرد. دلیل آن محدودیت‌هایی است که امارت اسلامی بر سینمای افغانستان وضع کرده است.

وی در پاسخ به این سؤال که با وجود این محدودیت‌ها چگونه می‌تواند در افغانستان فعالیت سینمایی انجام دهد و به آینده امیدوار باشد، گفت: با ساخت فیلم‌های «راه پاک» و «جشنواره دید نو» که با حمایت مالی جمهوری اسلامی ایران انجام شد، این امیدواری برای من به وجود آمد که علی‌رغم مشکلات موجود می‌توان دست سینما را گرفت و از زمین بلند کرد.

او گفت: ما می‌خواهیم فیلم‌هایی را بسازیم که در راستای منافع کشور و در مطابقت با فرهنگ افغانی باشد. ما مطمئن هستیم با این شیوه امارت اسلامی نیز موافق است و ما را حمایت خواهد کرد.

وی افزود: ما در نظر داریم که در آیندۀ نزدیک برای تقویت و رشد سینمای افغانستان برنامه‌های آموزشی را در بخش‌های مختلف راه‌اندازی کنیم.

هاشمی همچنین در پاسخ به این پرسش که چه تعداد خانم‌ها در بخش‌های مختلف فیلم و سینما با شما همکاری دارند، گفت: خانم‌های زیادی هستند که علاقه‌مند کار در عرصه سینما می‌باشند. اکنون نیز چندین خانم در بخش مدیریت‌های گوناگونِ این اتحادیه مشغول فعالیت‌اند.

وی در جواب به سؤال دیگری که آیا طالبان برای فعالیت‌های شما ممانعتی ایجاد نکرده‌اند، گفت: طالبان قول همکاری داده‌اند ولی هنوز اعتماد ندارند که سینما می‌تواند در اختیاراهداف دینی و ارزشی قرار بگیرند یا نه. آنها هنوز به این باور نرسیده‌اند که سینما نیز می‌تواند در راستای ارزش‌های دینی فعالیت داشته باشد.

خبرگزاری فرهنگ

لینک کوتاه:​ https://farhangpress.af/?p=3670

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات