14 ثور 1403

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

این هفته شاهد نشر چندین کتاب تازه در بازار کتاب بودیم. سه کتاب جدید را این هفته عبارتند از:

کتاب «سَیخِینه» در حوزۀ مردم‌شناسی و فرهنگ‌شفاهی

معرفی کتاب را از زبان نویسنده می‌خوانیم:

کتابِ سَیخِینه، حاصلِ بیش از بیست سال مطالعات میدانی است که امسال در  450 صفحه امکان چاپ یافته است.

این اثر شامل شش فصل است. فصل اول به مطالعات هزاره‌شناسی اختصاص داده شده است که در آن به تعریف واژۀ اَزره و آزره پرداخته شده است. در ادامه به هویت، هویت تاریخی، هویت تباری، قوم‌شناسی، هزاره به عنوان یک قوم و ملتِ بدون دولت، اشاره شده است. فصل دوم، اختصاص به زبان گفتاری مردم هزاره، یعنی گویش هزاره‌گی دارد که در آن به ویژگی‌های بنیادی این گویش پرداخته شده است و این که گویش هزاره‌گی زبان است یا گویشی از زبان فارسی، بررسی شده است. فصل سوم به فرهنگ شفاهی مردم هزاره اختصاص یافته است و در آن به معنی نام برخی از قریه‌ها اشاره شده است، نام دخترانه و نام پسرانۀ مردم هزاره، اصطلاحات‌شناسی، دُشنام‌ها، دعا و بدواها، سوگندها، باورها و اعتقادات مردمی، فال‌شناسی، حساب‌داشتن، تقویم‌شناسی، اسطوره‌های بومی، جایگاه آتش در فرهنگ مردم هزاره از موضوعات شامل در این فصل‌اند. فصل چهارم به میراث فرهنگی، سنگ‌نوشته، سنگ‌نگاری، قلعه‌نگاری، سنگ‌نگاره‌ها و رنگین‌نگاره‌ها در هزارستان اختصاص یافته است، فصل پنجم، اختصاص یافته به موسیقی آوازی هزاره‌گی (دَیدُو، دُویِی، دُو وَ دَی، غزل) و دمبوره‌شناسی است که در آن زندگی‌نامۀ دیدوخوانان و دمبوره‌نوازان نیز آورده شده است و فصل ششم، مربوط به کوچ‌های‌اجباری مردم هزاره از پُشتۀ قندهار، اَرغَنداب و خاک‌ایران و جابه‌جایی آنان در داخل افغانستان به ویژه در سیاه‌چوب دایکندی، اُلسوالی‌های دایکندی و بامیان، یکاولنگ، دره‌صوف، شیخ‌علی، مناطق هزاره‌های اهل‌سنت و ترکستان و خارج از افغانستان در آسیای‌میانه و قفقاز پرداخته شده است و رَد پای این آوارگان پیگیری شده است.

360x202 0216فدرالیسم

مقدمه‌ای برفدرالیسم

کتاب مقدمه‌ای بر فدرالیسم نوشته جورج اندرسون رئیس و مدیر اجرایی مجمع نظام‌های فدرال مستقر در کاناداست که توسط استاد سرور دانش ترجمه و از سوی بنیاد اندیشه در قطع رقعی در تابستان ۱۴۰۲چاپ و منتشر شده است.

این کتاب  شامل ده فصل، یک پیشگفتار و مقدمه مترجم است.

  • فصل اول: مرور اجمالی بر فدرالیسم
  • فصل دوم: انتخاب فدرالیسم
  • فصل سوم: واحدهای تشکیل دهنده فدرال
  • فصل چهارم: تقسیم قدرت(صلاحیت‌ها)
  • فصل پنجم: پول و صلاحیت‌های پولی
  • فصل ششم: نهادهای دولت مرکزی
  • فصل هفتم: ارکان قانونی فدرالیسم
  • فصل هشتم: روابط بین دولتی و سیاست
  • فصل نهم: وحدت و تنوع
  • فصل دهم: اندیشیدن در باره فدرالیسم

این نخستین اثر ترجمه استاد دانش است که بعد از تحولات سیاسی اخیر از چاپ خارج شده است.

8cc57021 c5b0 4580 96cb 7715ab102f31

دو فصل نامۀ فرهنگی ، تاریخی هنری

سال دهم، شماره سیزدهم _ بهار _ ۱۴۰۲ _ ۲۰۲۳

شماره جدید دو فصل نامۀ فرهنگی، تاریخی _ هنری از چاپ خارج شد. این فصلنامه با صاحب امتیازی دکتر عثمنان نورزایی و مدیر مسئولی احمد بهراد و صفحه آرایی حسین‌علی ابراهیمی در 192 صفحه جدیدا منتشر شده است.

 

 

لینک کوتاه:​ https://farhangpress.af/?p=7425

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات