28 حمل 1403

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

خبرگزاری فرهنگ، مرکز خبرنگاران (AFJC) و انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان (AIJA) می‌گویند که فعالیت بیشتر از ۴۰ درصد رسانه‌ها در کشور پس از سقوط دولت متوقف شده‌اند و نزدیک به ۳۰ درصد دیگر نیز در آستانه تعطیلی قرار دارند.

این دو مرکز (چهارشنبه، ۲۵ حوت) به مناسبت روز ملی خبرنگار، گزارش مشترک سالانه‌ی‌شان درباره‌ی وضعیت خبرنگاران و رسانه‌ها را منتشر کردند.

طبق این گزارش در سال ۱۴۰۰ خورشیدی، ۱۷۷ مورد خشونت علیه خبرنگاران و اقدام علیه رسانه‌ها ثبت شده است. در این میان، در این سال دست کم چهار خبرنگار جان باخته‌اند.

طبق یافته‌های مرکز خبرنگاران (AFJC) و انجمن ژورنالیستان آزاد (AIJA)، خشونت علیه خبرنگاران در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال گذشته افزایش یافته است؛ اما موارد قتل کارمندان رسانه‌ها در مقایسه با سال قبل کاهش چشم‌گیری داشته است.

به گفته‌ی این دو نهاد، بیشترین موارد خشونت علیه خبرنگاران در دوران حاکمیت طالبان ثبت شده است.

براساس آمار از ۱۷۷ مورد خشونت علیه خبرنگاران، ۳۳ مورد آن در پنج ماه حکومت جمهوریت و ۶۶ مورد دیگر آن در دوران حکومت طالبان ثبت شده است.

مرکز خبرنگاران (AFJC) و انجمن ژورنالیستان آزاد (AIJA) در این گزارش‌شان گفته‌اند که پس از سقوط دولت، صدها خبرنگار کشور را ترک کرده و ۴۰ درصد از رسانه‌ها به‌دلیل مشکلات مالی و محدودیت بسته شده‌اند.

طبق گزارش این نهادها، ۳۰ درصد دیگر رسانه‌ها نیز در آستانه‌ی تعطیلی قرار دارند و تنها به‌شکل وقفه‌ای در روز و یا هفته فعالیت دارند.

در گزارش سالانه‌ی این دو نهاد آمده است که پس از سقوط دولت، افزون بر افزایش بی‌سابقه تهدید و ارعاب خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها، دست‌رسی به اطلاعات نیز به شکل جدی محدود شده است. به نقل از گزارش، تهدید باعث شده تا خبرنگاران دست به خودسانسوری بزنند.

مرکز خبرنگاران افغانستان (AFJC) به مناسب روز ملی خبرنگار چهار تن را به گونه مشترک به‌عنوان خبرنگاران برتر سال ۱۴۰۰ اعلام کرد.

حسیب بهش، سردبیر روزنامه ۸صبح، صداقت غورزنگ، خبرنگار طلوع‌نیوز، قطب‌الدین کوهی، خبرنگار خبرگزاری پژواک و عارف کریمی، خبرنگار خبرگزاری فرانسه برنده‌ی این عنوان شده‌اند.

به گفته‌ی مرکز خبرنگاران، در این رقابت خبرنگاران بیش از ۴۰ رسانه ملی و محلی از ولایات مختلف کشور، گزارش‌ها و کارکردهای خبرنگاری خود را نامزد کرده بودند.

لینک کوتاه:​ https://farhangpress.af/?p=2730

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات