31 حمل 1403

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

نخستین سریال تاریخی افغانستان سرخ سالی در کابل رونمایی شد

خبرگزاری فرهنگ- کابل: پنجشنبه ۱۹ حوت مراسم رونمایی از تریلر سریال سرخ سالی اولین سریال تاریخی در افغانستان با حضور فرهنگیان، سینماگران در کابل برگزار شد.

این سریال تولید موسسه فرهنگی هنری نما رسانه می باشد.

صفور آهنگ خیل سرپرست اتحادیه سینماگران افغانستان اظهار داشت: ساختن این سریال از سوی نما رسانه در این شرایط کار سخت و دشواری بوده است که با زحمات شان تواستند دو اثر مهم سینمایی را بسازند.

وی نیز افزود: در زمانی که حکومت گذشته بود هیچ گونه توجه به فرهنگ و سینما صورت نگرفت.

نخستین سریال تاریخی افغانستان سرخ سالی در کابل رونمایی شد

سید محمد تقی حیدری رییس نما رسانه و تهیه کننده سریال سرخ سالی گفت: پس از دو سال کار شبانه روزی ما توانستیم که سریال سرخ سالی را بسازیم، داستان سریال سرخ سالی تاریخی می باشد و نام فرد اصلی داستان نور آغا است و سرانجام نور آغا در بسیج نیروهای مردم نقش ایفا می کند که در تاریخ بنام قیام چندول معروف است.

حیدری افزود: قیام چندول یادآور روز های پر حادثه مردم افغانستان است که در راه حفظ اعتقادات خود ایستادند اما در بازی های سیاسی و جنگ های داخلی به فراموشی سپرده شد.

وی خاطر نشان کرد: بر همین اساس نقش سریال های تاریخی یک ضرورت مهم پنداشته می شود و موسسه نما رسانه اقدام به ساخت این سریال کرد، با توجه به نبود زیرساخت ها فلم ساختن کار سختی است و تولید سریال های داستانی، تاریخی کار ناممکن است اما ما ممکن ساختیم.

مهمانان

در همین حال قربان میرزایی کارگردان سریال سرخ سالی افزود: آموزش و مسلکی عمل کردن در کار سینما گری خیلی مهم است.

وی همچنین تصریح کرد: استادان دانشگاه که در بخش هنر های زیبا تدریس می کنند باید خود شان را با ابزار های روز مهیا کنند تا از این طریق سینماگران لایق تقدیم جامعه شود.

سخنرانی

صدام دلاور دستیار کارگردان سریال سرخ سالی گفت: رسالت ما سینماگران است که درد ها و مشکلات جامعه را به تصویر بکشیم.

وی افزود: ما بیش از چهار دهه است که با دود و باروت روبرو هستیم و ساختن یک سریال با مشکلات جدی اقتصادی روبرو است.

در اخیر برنامه از کارکنان و تهیه کنندگان سریال سرخ سالی با اهدا تقدیر نامه ها تجلیل شد.

جوایز

سید نور آقا احسانی

موسسه فرهنگی هنری نما رسانه، در بخش تولیدات تلویزیونی اثار متعددی در قالب های سریال، مستند، نمایشی و… تولید کرده است. که می توان تولیدات اخیر این موسسه به نام های سریال شهربانو، سریال ارغوان و سریال سرخ سالی یاد کرد.

از اولین سریال بعد از استقرار دولت طالبان در حالی رونمایی میشود که تعدادی زیادی از موسسات فرهنگی، هنری و رسانه ها در افغانستان دیگر فعالیت ندارند.

مجتبی سعیدی _ خبرگزاری فرهنگ

لینک کوتاه:​ https://farhangpress.af/?p=2700

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات