31 حمل 1403

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

مسئولان موزیم ملی می‌گویند طی یک سال اخیر این موزیم هیچ بازدیدکننده‌خارجی نداشته است.

به گفته‌ی این مسئولان به دلیل فقر شدید و بسته ماندن برخی مراکز آموزشی بازدید کنندگان داخلی آن نیز کاهش یافته است.

download 1

موزیم ملی که درمنطقه دارالامان شهر کابل موقعیت دارد، با داشتن ۵۰ هزار اثر تاریخی وصل کننده نسل امروز به ارزش‌های دیروز کشور می‌باشد.

مایل کریمی مسئول موزیم ملی در گفت‌وگو با خبرگزاری فرهنگ می‎‌گوید: «در سابق هر گردشگر خارجی که به کابل می‌آمد یکبار حتماً به موزیم ملی سر می‌زد ولی حالا هیچ گردشگری دیده نمی‌آید.»

وی می افزاید: «در این اواخر به علت فقر شدید، مردم تمایلی به تفریح رفتن و یا دیدن موزیم و آرشف‌ها ندارند.»

وی نبود امکانات لازم برای نگه‌داری و تشویق مردم به بازید از موزیم ملی‌ را از جمله‌ چالش‌های این موزیم یاد می‌کند و می‌گوید: «اگر به موزیم ملی توجه بیشتری صورت گیرد عاید زیادی از این طریق برای امارت جمع‌آوری خواهد شد.»

download 2

یکی از بازدید کنندگان  که نمی‌خواهد نامی از او گرفته شود می‌گوید: «ما با چراغ‌دستی از بعضی اتاق‌ها دیدن کردیم. برق نبود و حکوت هم امکانات در اختیار مسئولان موزیم قرار نمی‌دهند.»

سحر بازدیدکننده‌ی دیگر می‌گوید: این‌جا جای خیلی خوبی است. ما از تاریخ و حوادث گذشته آگاه می‌شویم و رسم و رواج گذشته را یاد می‌گیریم؛ اما امکانات لازم برای بازدید وجود ندارد.»

موزیم ملی یکی از گنجینه های بزرگ افغانستان می باشد که با داشتن حدود ۵۰ اثر تاریخی و فرهنگی همه‌ساله بسیاری از گردشگردان را به سمت خود جلب می‌کرد اما اکنون در غربت و فراموشی قرار دارد.

این در حالی است که شمار زیادی از آثار تاریخی افغانستان طی چند دهه اخیر تخریب و یا غارت شده به بازارهای جهانی لیلام شده‌اند.

در همین حال گزارش‌هایی از ولایات افغانستان حکایت از تخریب برخی از آبده‌های تاریخی در این ولایت‌ها دارند.

ستایش عطایی

عکس: شبکه های اجتماعی

images 2 1  images 4

 

لینک کوتاه:​ https://farhangpress.af/?p=4231

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات