4 ثور 1403

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

نگرانی مردم از نابود شدن آثار باستانی و آبدات تاریخی بامیان

شماری از مردم بامیان از تخریب و نابودی آثار باستانی و آبدات تاریخی بامیان اظهار نگرانی می‌کنند و می‌گویند اگر به این آثار و آبده‌ها رسیدگی نشود، ممکن است به زودی تخریب و از بین بروند.

رحیم الله یکی از باشندگان بامیان در گفت‌وگو با خبرگزاری فرهنگ می‌گوید که هر ساله به دلیل برف و باران‌های شدید و فرسودگی دیواره‌های این اثار، فرایند نابودی آن تسریع می‌گردد.

ببت بامیان

در همین حال مولوی سیف‌الرحمن محمدی رئیس اطلاعات و فرهنگ بامیان در صحبت با خبرگزاری فرهنگ می‌گوید: «ساحات تاریخی بامیان ضرورت به کار جدی دارد و باید در قسمت ترمیم آن‌ها کار خوب و لازم صورت بگیرد.»

وی همچنین با تأیید کاووش‌های خودسرانه و قاچاق آثار تاریخی، می‌افزاید: « تلاش ما بر این است تاجلو تخریب و قاچاق آثار باستانی گرفته شود و زمینه جذب توریستان بیشتر در بامیان فراهم گردد.

بامیان یکی از ولایت‌هایی است که با داشتن صدها آبده تاریخی با قدمت بیش از 2000 ساله، توانسته است سالانه هزاران گردشگر داخلی و خارجی را به طرف خود جذب نماید.

مجسمه‌های بودا از مشهورترین آثار تاریخی این ولایت است که یکی 53 متر و دیگری 35 متر بلندی دارد و از جاذبه‌های اصلی گردشگری در افغانستان به شمار می‌روند.

تا کنون هشت منطقه تاریخی بامیان در سازمان جهانی يونسکو به ثبت رسیده است.

سید غفار عطایی استاد دانشگاه می‌گوید: مرمت و بازسازی آثار باستانی می‌تواند در جذب گردشگران بیشتر نقش اساسی داشته باشد.

به گفته وی در صورتی که این آثار به‌ویژه دو مجسمه بودا دوباره بازسازی شوند، گردشگران زیادی را به سمت بامیان خواهند کشاند.

بامیان

این در حالی است که طالبان در دور نخست حاکمیت خود در سال 2001 میلادی / 1380 ش پیکره آن را به توپ بسته و تخریب کردند.

گزارش: جمیله عطایی

عکس: شبکه‌های اجتماعی

بامیان

لینک کوتاه:​ https://farhangpress.af/?p=4189

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات