30 حمل 1403

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

گزارش: سید فائق رادمنش
هشتمین همایش ادبی شعر و ادبیات عاشورایی افغانستان« واژه‌های تشنه» هم‌زمان با نمایشگاه خطاطی « سماع قلم » چهارشنبه 9 سنبله(شهریور) 1401 در تالار همایش‌های کتابخانه‌ی عمومی«خانه‌ی فرهنگی» فردوسی در شهر مزار شریف،ولایت بلخ برگزار شد.
در این همایش ادبی و نمایشگاه خطاطی که هم‌زمان توسط انجمن هنر و ادبیات آیینی افغانستان و انجمن خوشنویسان افغانستان برگزار شده بود شمار زیادی از شاعران،نویسندگان، خطاطان، خوشنویسان،اهالی فرهنگ هنر و ادبیات افغانستان شرکت کرده بودند.
نوای ملکوتی وحی و طنین صدای آسمانی قاری نجف حسینی آغازگر این همایش ادبی و نمایشگاه خطاطی بود.
سید سکندر حسینی بامداد مدیر انجمن هنر وادبیات آیینی افغانستان در ابتدای صحبت‌هایش به تاریخچه‌ی فعالیت‌های ادبی انجمن هنر و ادبیات آیینی افغانستان و انگیزه‌های برگزاری کنگره‌ی «واژه های تشنه» همایش شعر و ادبیات عاشورایی افغانستان اشاره کرد.
آقای حسینی برگزاری همایش‌های ادبی ، فرهنگی را در وضعیت فعلی افغانستان که بسیاری از تشکل‌ها وجریان‌های ادبی فعالیت‌های شان در تحولات سیاسی یک سال گذشته‌ی کشور متوقف شده یک ضرورت جدی دانسته گفت: انجمن هنر و ادبیات آیینی افغانستان به منظور زنده نگهداشتن وپاسداشت از ارزش‌های تمدنی و کهن فارسی زبانان وهمچنین ایجاد روحیه‌ی امید در جامعه‌ی ادبی فرهنگی کشور در مدت کوتاهی چندین همایش ادبی را در شهرهای کابل، بلخ و بامیان برگزار کرده‌است و همایش شعر و ادبیات عاشورایی افغانستان « واژه‌های تشنه» در فاصله‌ی سه هفته در شهرهای یاد شده برگزار شد.
آقای بامداد به دستاوردها و ثمرات هشت ساله‌ی برگزاری این همایش و رویداد ادبی اشاره کرده گفت: با برگزاری این همایش در طول چند سال گذشته به بسیاری از چشم اندازها و افق‌های که دبیرخانه‌ی دائمی شعر و ادبیات عاشورایی به منظور تولید آثار ادبی در حوزه‌ی شعر وادبیات عاشورایی ترسیم کرده دست یافته‌ایم و تاکنون مجموعه داستان‌های « نذر حلوای سرخ» و«گام‌های تشنه» در حوزه‌ی ادبیات داستانی و چند مجموعه شعر عاشورایی حاصل برگزاری هشت سال «واژه های تشنه» داریم.
در ادامه سید احسان الله هاشمی ، مجتبی پژواک ، سید صادق موسوی، حمزه عابر ، رابعه ایام،سید اسحاق عرفان و زهرا راسخ به شعر خوانی پرداختند.
صالح محمد خلیق رئیس پیشین اطلاعات وفرهنگ بلخ و از شاعران وپژوهشگران برجسته‌ی بلخی ضمن تقدیر از فعالیت های انجمن هنر و ادبیات آیینی افغانستان و با یادکرد از انتشار مجموعه شعر عاشورایی « بوسه برگلوی نی» در اوایل دهه 90 توسط سید سکندر حسینی بامداد مدیر انجمن هنر وادبیات آیینی افغانستان یک غزل و چند دوبیتی عاشورایی خواند.

در هشتمین همایش شعر و ادبیات عاشورایی افغانستان در بلخ که شور« واژه‌های تشنه » با« سماع قلم» همراه شده بود عارف غلامی رئیس انجمن خوشنویسان افغانستان به پیشینه‌ی 20 ساله‌ی انجمن خوشنویسان افغانستان اشاره کرد.
آقای غلامی گفت: انجمن خوشنویسان افغانستان در طول عمر بیست ساله‌اش دستاوردهای فروان داشته که از جمله به نمایشگاه‌های انفرادی و جمعی هم در داخل و هم خارج از کشور از جمله در سال 1397 هجری خورشیدی در کشور ترکیه که باعث تعجب بازدیدکنندگان شده بود که آیا در مملکت جنگ زده‌ی مثل افغانستان هنرمندان خطاط هم فعالیت هنری دارند.
آقای غلامی در ادامه گفت: تصور مردم جهان این است که مردم افغانستان در طول چهل سال جنگ از کارهای فرهنگی و هنری دور ماندند و یک‌سره در حال جنگ‌های داخلی و ویرانی وطن شان می باشند و خون هم‌دیگر را می‌ریزند در حالی که این یک تصور غلط است و فرهنگ و هنر و ادبیات افغانستان با وجود بحران های تلخ سیاسی اجتماعی در این کشور رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است.
آخرین سخنران این همایش سید حسن یحیوی سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در بلخ به عنوان میزبان این همایش ادبی و نمایشگاه خطاطی در کتابخانه عمومی « خانه فرهنگی» فردوسی از فعالیت‌های انجمن هنر و ادبیات آیینی افغانستان و انجمن خوشنویسان افغانستان در برگزاری این همایش ادبی و نمایشگاه خطاطی تقدیر کرده گفت: فرهنگ، هنر، شعر و ادبیات به عنوان پل پیوند دهنده‌ی ملت‌ها به شمار می رود و ملت باعزت افغانستان و ایران از نظر تاریخ ، فرهنگ، هنر و ادبیات ریشه‌ی واحد دارند و در واقع یک ملت هستند.
هشتمین همایش ادبی شعر و ادبیات عاشورایی افغانستان « واژه‌های تشنه» در بلخ با آغاز بازید از نمایشگاه خطاطی «سماع قلم» در بلخ باصرف چای و شرینی و قهوه به پایان رسید.
گفتنی‌است نمایشگاه خطاطی « سماع» قلم تا روز جمعه در کتابخانه عمومی« خانه فرهنگی» فردوسی برقرار می‌باشد.

لینک کوتاه:​ https://farhangpress.af/?p=3706

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات