9 حمل 1403

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

آمادگی مردم کاپیسا برای جشن نوروز

همزمان با فرا رسیدن نوروز خانواده‌ها، در ولسوالی نجراب ولایت کاپیسا برای تجلیل از این‌روز آمادگی می‌گیرند.

این باشندگان سال‌نو یا نوروز را به‌عنوان تجدید حیاتِ دوباره طبیعت و جشن باستانی گرامی داشته و از کمرنگ شدن فرهنگ نوروز و چگونگی تجلیل آن شکایت دارند.

عبدالضمیر نجرابی یک‌تن از باشندگان دره حضرت فرخ‌شاه نجراب در صحبت با خبرگزاری فرهنگ می‌گوید:«شب سال نو همه اعضای خانواده دور یک دسترخوان نشسته به صرف غذا‌ و شنیدن آهنگ‌های نوروزیِ نجوا، وحیــد قاسمی، هنگامه می‌پرداختند؛ اما اکنون این رسم تنها به تهیه غذاها خلاصه می‌شود.»

به باور باشندگان نجراب، در این ولسوالی به دلیل داشتن تاریخ کهن، مکان‌های دیدنی و سرسبز سال‌نو متفاوت‌تر از دیگر نقاط کاپیسا تجلیل می‌شود.

حمیرا نسیمی یک‌تن از دانشجویان لیسه نسوان دره‌فرخ‌شاه در باره‌ی تجلیل از نو روز می‌گوید: «دختران در این‌جا پس از تاریخ۱۰ حوت تا یک هفته قبل از نوروز کارهای خود را تمام کرده و نامزدداران انتظار نو‌روزی را می‌کشند. دختران نوجوان به چیدن سبزی‌هایی چون«شفتل» یا شبدر به زمین‌های زراعتی‌شان می‌روند و خانم‌های بزرگ‌سال هم برای تهیه سفره شب به پختن غذاهایی چون سبزی پلو، سبزی‌«خلاوک»، نان چپاتی، جوشاندن تخم مرغ، پنیر و سمنک می‌پردازند.

کاپیسا

در نجراب از نوروز به اشکال گونا‌گون تجلیل صورت می‌گیرد. عبدالطیف فرخ‌شاهی که بیش از شصت سال عمر دارد در مورد تجلیل از نوروز می‌گوید:«در گذشته‌ خان‌های قریه‌ از خانه‌های‌شان غذاهای لذیذ چون «کلاه سمبری، کتخی و شیرچای» گرفته به‌ زیارت حضرت فرخ‌شاه‌ولی می‌رفتند. با جمع‌شدن تمامی اقوام، مراسم دعا خواندن آغاز می‌شد. پس از دعا و نیایش، سال‌نو را به فال نيك گرفته به خوردن غذاها شروع می‌کردند؛ اما حالا این رسم کاملاً از بین رفته است‌‌‌.»

اگرچه در سال‌های اخیر تا اندازه‌ای رسم ورواج‌های قديمِ تجليل از نوروز کمرنگ شده، با آن‌هم از این روز خجسته تجليل می‌شود.

به گفته‌ی باشندگان نجراب حالا نهال‌شانی، بیل‌زدن، تهیه هفت‌میوه و رفتن خانه دوستان، جای رواج‌هایی چون چیدن سبزی، شفتل، تخم‌جنگی، غورثی، سنگ دورکان و پهلوانی را گرفته است.

جشن نوروز يکی از جشن‪‌های باستانی مردم افغانستان است که قدامت تاريخی چندهزارساله دارد. به روایتِ تاریخ بیش از ۳۰۰ میلیون نفر سالانه نوروز را در کشورهای افغانستان، ترکمنستان، تاجیکستان، ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان، عراق، ترکیه، پاکستان، هندوستان، روسیه، آلبانی، چین، جاپان، ایران و آذربایجان جشن می‌گیرند.

عبدالظهور حفیظی

لینک کوتاه:​ https://farhangpress.af/?p=5119

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات