7 ثور 1403

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

تیموری

هزاران تن از افغان‌های منطقه دندینانک جنوب‌شرقی شهر ملبورن ایالت ویکتوریا، نوروز 1402 را جشن گرفتند.

این جشن روز یک‌شنبه (۱۹، مارچ) با حضور ده هزار افغان در منطقه دندینانک برگزار گردید.

در این مراسم که از سوی شبکه هماهنگی انجمن‌های افغانستانی ویکتوریا(VAAN) برگزار شده بود، شماری از نمایندگان پارلمان فدرال آسترالیا و اعضای شهر دندینانک شهر ملبورن نیز شرکت کرده بودند.

اجرای رقص و موسیقی محلی هزارگی، فروش و نمایش لباس‌های هزارگی، کتاب و غذاهای افغانی نیز از برنامه‌های جذاب این مراسم بود.

حضور زنان و دختران جوان در این مراسم به شکوه و شادابی این مراسم افزوده بود.

حسین کریمی یکی از باشندگان شهر ملبورن آسترالیا در گفتگو با خبرگزاری فرهنگ گفت که جشن امسال متفاوت‌تر از هرسال دیگر بود. مردم حضور بیشتر داشتند.

او همچنین افزود جشن نوروز در وطن احساس خوبی به انسان می‌دهد، اما در غربت کمتر این احساس و خوشی به انسان دست می‌دهد چرا که هیچ جای دنیا، وطن انسان نمی‌شود.

کریمی ابراز امیدواری کرد که سال جدید سال خوبی برای افغان‌ها باشد: «دعا می‌کنم افغان‌های زندانی در اندونزیا هرچه زودتر رهایی یابند و نزد فامیل شان برگردند تا سال دیگر نوروز را در کنار خانواده‌های‌شان جشن بگیرند.

صادق بایقرا که دوسال می‌شود به آسترالیا رفته است، می‌گوید: «در این جشن هزاران افغان شرکت کرده بودند. نمایندگان پارلمان آسترالیا نیز آمده بودند و این جشن را برای مهاجران افغانستانی تبریک گفتند.»

به گفتۀ وی، جالب‌ترین قسمت این جشن رقص هزارگی و موسیقی و آهنگ‌های هزارگی و همچنین نمایش و فروش لباس‌، کتاب و غذاهای افغانی بود.

خانم شریفی از اشتراک‌کنندگان این مراسم که ده سال است در شهر ملبورن آسترالیا زندگی می‌کند می‌گوید: «هر سال جشن نوروز در این شهر برگزار می‌گردد؛ ولی من زیاد احساس خوب ندارم. چون در وطن خودم نیستم. جشن نوروز به زمان، مکان خاص و یک تعداد مردم کم محدود شده که آدم از آن لذت نمی‌‌برد.»

جشن نوروز یکی از جشن‌های باستانی مردم افغانستان است که همه‌ساله در افغانستان برگزار می‌شود. طی دو سال اخیر این جشن از سوی طالبان ممنوع اعلام شده و مراسم جشن نوروز به صورت رسمی برگزار نمی‌شود. این جشن در۴، حوت ۱۳۸۸ از طرف سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شد.

تصویر 1 تصویر 2 تصویر 3 تصویر 4 تصویر 5 تصویر 6 تصویر 7

لینک کوتاه:​ https://farhangpress.af/?p=5155

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات