9 ثور 1403

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

کتاب «روابط بین‌الملل در اسلام» اثر دکتر عنایت‌الله خلیل هدف استاد پوهنتون دعوت، روز چهارشنبه (28 قوس) در دانشگاه دعوت رونمایی شد.

در محفلی که به همین مناسبت دایرگردیده بود، شماری از استادان و نویسندگان از دانشگاه‌های مختلف کابل شرکت کرده بودند.

دکتر عنایت‌الله خلیل هدف، این کتاب را یک اثر پژوهشی خوانده و گفت که این کتاب یک اثر علمی‌ است که در آن از 300 منبع معتبر دست اول استفاده شده است.

وی با طرح مسئله اسلام و روابط بین‌الملل اذعان کرد که دپلماسی اسلامی ‌بر محوریت صلح استوار می‌باشد نه جنگ. صلح‌محوری اساس روابط بین‌الملل در اسلام را تشکیل می‌دهد.

به گفتۀ وی احترام به انسانیت، عدالت، تعاون و همکاری مبادی اصلی روابط بین‌الملل در اسلام می‌باشد و اسلام به بشریت به عنوان یک خانواده نگاه می‌کند.

دکتر عبداللطیف نظری معین مسلکی وزارت اقتصاد نخستین منتقد کتاب «روابط بین‌الملل در اسلام»، ضمن قدردانی از چاپ این اثر، داشتن منابع غنی، سیر منطقی و کاربردی بودن موضوعات کتاب را از نقاط قوت کتاب دانست و افزود؛ نبود کتابنامه، عدم رعایت جنبه علمی ‌پاورقی‌نویسی، ضعف در ویراستاری، عدم توازن در حجم بعضی از فصل‌ها، از جمله نقاط ضعف این اثر به شمار می‌روند.

1 8
رونمایی از کتاب روابط بین الملل در اسلام

نظری، نداشتن چارچوب نظری از قبیل نظریه دهکده جهانی، نظریه ستیز تمدن‌ها و نظریه نظم نوین جهانی را از نواقص دیگر این کتاب برشمرد و تأکید کرد که اگر باب‌های دیگری چون اصول سیاست جهانی اسلام (مانند دعوت اسلامی، جنگ و صلح از نظر اسلام، ظلم‌ستیزی، قاعده نفی سبیل و اصل تألیف قلوب)، اسلام و ارتباطات جهانی و اصل آسیب‌شناسی دپلماسی اسلامی ‌نیز بر این کتاب اضافه می‌شد، اثر جامع و ماندگار می‌گردید.

محفل نقد و رونمایی کتاب «روابط بین‌الملل در اسلام» با سخنرانی استاد عبدالناصر شفیق و جمع‌بندی عبدالصبور فخری پایان پذیرفت.

لینک کوتاه:​ https://farhangpress.af/?p=8784

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات