10 ثور 1403

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

پوهاند داکتر شاه‌علی‌اکبر شهرستانی محقق، نویسنده، استاد و رئیس سابق دانشکده ادبیات دانشگاه کابل روز یکشنبه (14عقرب برابر با 5 نوامبر) ساعت 4:35 دقیقه به وقت محلی  به عمر 94 سالگی در شهر لندن برتانیا در گذشت.

خانواده او مرگ وی را تأیید می‌کند و می‌گویند که شاه‌علی‌اکبر شهرستانی دور از میهن و فرزندانش دیده از جهان فروبسته است.

پوهاند شاه‌علی‌اکبر شهرستانی در سال  1308 در قریه باغ ولسوالی میرامور  ولایت بامیان دیده به جهان گشود. مکتب  را در مکتب نظامی ‌فرا گرفت و سپس به دانشگاه راه یافت و از رشته ادبیات فارسی دانشگاه کابل مدرک لیسانس خود را گرفت. تحصیلات ماستری و دکترای خود را از دانشگاه سوربن فرانسه در رشته‌های فلسفه و جامعه شناسی به دست آورد.

پس از بازگشت به وطن، از 1340- 1350 در دانشگاه کابل مضامین زبان و ادبیات پارسی دری، عربی، فرانسوی و انگلیسی را تدریس کرد و از سال 1354 تا 1359 به عنوان رئیس فاکولته ادبیات دانشگاه کابل ایفای وظیفه نمود.

او مدتی را در وزارت مالیه نیز کار کرد و مدتی نیز به عنوان مدیرمسئول مجله ادب، مجله ثروت و مجله هوا کار نمود.

او یک پژوهشگر موفق بود که آثار علمی‌ فراوانی را برجای  گذاشته است. «تأثیر ادب دری بر ادبیات فرانسه»، «هجو در ادبیات زبان دری»، «چگونه ترجمه باید کرد؟»، «تاریخ هزاره (دو جلد)»، «قاموس لهجۀ دری هزاره‌گی»، «یادداشت‌ها»، «تاریخ مالیۀ دولت در چهل سال» و… از این جمله آثار ارزشمند اوست.

لینک کوتاه:​ https://farhangpress.af/?p=8324

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات