7 ثور 1403

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

وزارت علوم ایران: دانشجویان افغانستانی در ایران با کارت آمایش نمی‌توانند ادامه تحصیل دهند

براساس گزارش‌ها وزارت علوم ایران به تمام دانشگاه‌های این کشور دستور داده است که دانشجویان اهل افغانستان با مدرک اقامت کار آمایش را ثبت‌نام نکنند.

روزنامه شرق ایران روز یکشنبه (30 دلو) نوشته است که مطابق این دستور تازه‌ی وزارت علوم ایران، دانشجویان افغانستان باید به افغانستان برگردند و با پاسپورت و ویزه تحصیلی وارد ایران شوند تا بتوانند در دانشگاه‌های این کشور ادامه تحصیل بدهند.

این در حالی است که از چندماه به این‌سو صدور پاسپورت جدید در افغانستان متوقف شده است و هزاران تن منتظر ثبت‌نام و گرفتن پاسپورت به سر می‌برند.

روزنامه شرق همچنین نوشته است که براساس قانون جدید «دانشجویان افغانستانی حتا در دوره‌های روزانه دانشگاه‌های دولتی موظف به پرداخت شهریه هستند.»

در همین حال شماری از تحلیل گران می‌گویند این اقدام ایران یک اقدام غیرقانونی و محروم ساختن سیستماتیک دانشجویان از حق تحصیل و پناهندگی در این کشور است.

برخی دیگر از کارشناسان آن را اقدام سیاسی ایران در جهت نزدیک‌تر شدن به طالبان می‌دانند و می‌گویند ممکن است این قانون در مطابقت با خواست‌های طالبان از این کشور برای ایجاد محدودیت تحصیلی برای دانشجویان افغانستانی بوده باشد.

به گفته‌ی این کارشناسان وقتی هزینه تحصیلی را خود دانشجویان پرداخت می‌کنند صدور چنین فرمان‌هایی جز آسیب زدن به فضای علمی و گسترش ناامیدی در میان مردم و دانشجویان افغانستان چیز دیگری بوده نمی‌تواند.

 

لینک کوتاه:​ https://farhangpress.af/?p=4920

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات