7 ثور 1403

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

مسابقات کتا‌ب خوانی در غرب کابل برگزار شد

عاطفه بختیاری

بزرگ‌ترین دور مسابقات کتاب‌خوانی پنج‌شنبه در غرب کابل برگزار گردید.

مسابقات این دور از کتاب‌خوانی تحت عنوان (آرزو‌هایت را باور کن) در کتاب‌خانه پرتو واقع غرب کابل با حضور صد‌ها دانش‌آموز دختر و پسر، برگزار گردید.

عبدالحسین فرهمند مؤسس این کتاب‌خانه، هدف از برگزاری این مسابقات را افزایش سرانه مطالعه و ارتقاء آگاهی عمومی مردم نسبت به معارف، ترویج فرهنگ مطالعه در میان جوانان می‌داند و می‌گوید: «ما قبلاً تنها در بخش سالن مطالعه فعالیت داشتیم؛ اما با آمدن امارت اسلامی دیدیم که سالن مطالعه کم‌رنگ شده و متقاضیان کاهش یافته‌اند، به این فکر افتادیم که اگر روند همین‌طور ادامه پیدا کند دروازه‌ی کتاب‌خانه‌ها هم بسته می‌شوند. به همین خاطر دوازده دورمسابقات کتاب‌خوانی را به راه انداختیم که دور آخرش در 20 دلو بود که خوش‌بختانه برنده‌های هم داشتیم.»

این کتاب‌خانه که در زمستان سال ۱۳۹۹ با هزینه اندک تأسیس شد، در کنار برگزاری مسابقات کتاب‌خوانی، برنامه‌های امانت‌دهی کتاب‌ و برگزاری سمینار‌های علمی و موفقیت نیز دارد.

به گفته آقای فرهمند کسانی که توان خرید کتاب را ندارند، می‌توانند به صورت رایگان از کتاب‌ها مستفید شوند: «حتا کسانی‌که ضمانت داده نمی‌توانند یا پولش را پرداخته نمی‌توانند، ما کتاب‌ها را به صورت رایگان در اختیار‌شان قرار می‌دهیم.»

WhatsApp Image 2023 02 12 at 08.52.28

جمیله آصف محصل رشته اقتصاد که در بخش معلومات‌دهی این کتاب‌خانه کار می‌کند می‌گوید: «یک ماه می‌شود که اینجا آمدم. به خاطر که دگر مصروفیت نداشتم. دانش‌گاه هم که بسته است. خواستم هم یک مصروفیت برای خود پیدا کنم و هم خدمتی بکنم.»

وی ادامه می‌دهد: «دیدگاه‌ام در قسمت برگزاری چنین مسابقات مثبت است؛ چون خواندن یک کتاب برای جوانان انگیزه می‌دهد و هم کسانی را که احساس تنهایی و انزوا می‌کنند، از غم و اندوه انزوا نجات می‌دهد.»

مینا متعلم صنف دهم باشنده کابل که سکونت اصلی‌اش ولایت غزنی است می‌گوید: «من همزمان، هم به این کتاب‌خانه می‌آیم و درس‌های خود را پیش خود می‌خوانم و هم در صنف نقاشی می‌روم. آرزو دارم روزی دروازه‌های مکتب‌ها باز شود و این درس‌ها را که خواندم هم نتیجه بدهد و مسیر درست را انتخاب کنم.»

مهتاب متعلم صنف یازدهم که برای امتحان تافل آمادگی می‌گیرد، آینده‌ی خود را روشن و خوب می‌بیند و می‌گوید: «فضای این کتاب‌خانه خیلی خوب است. آینده‌ی خود را به نظر خودم روشن می‌بینم. آرزو دارم که خارج از کشور درس بخوانم.»

وی از حکومت می‌خواهد که بگذارند دختران به مکتب بروند: «دختران حق دارند درس بخوانند و در همه‌جا کار کنند.»

علی آقا یک‌ تن از محصلین رشته طب درگفتگو با خبرگزاری فرهنگ می‌گوید که زنان تهداب جامعه را تشکیل می‌دهند و پیش‌رفت یک جامعه در گرو تحصیل زنان است. به قول معروف وقتی یک مرد باسواد می‌شود، یک انسان باسواد می‌شود؛ اما اگر یک زن باسواد می‌شود، یک جامعه باسواد می‌شود.»

لینک کوتاه:​ https://farhangpress.af/?p=4896

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات