8 ثور 1403

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

گزینه‌ی شعری شقایق زخمی، نخستین اثر شعری«محمد انور ظفری» در ۱۱۲ صفحه و۱٠٠٠نسخه، روز جمعه ۶دلو ۱۴٠۲توسط انجمن ادبی جلگه و مؤسسه انتشارات مقصودی در لیسه عالی معرفت نقد و رونمایی شد.

در این برنامه محمود جعفری، محمود حکیمی و عبدالله شریفی از زاویه‌های متفاوت برنقد این مجموعه پرداختند و چاپ این اثر را تحسین‌برانگیز دانستند.

58a9c799 3678 43da 9444 6d93596b3148
محفل نقد و رونمایی شقایق زخمی

محمود حکیمی با استناد به چند بیت از شعرهای این مجموعه محتوای شقایق زخمی را اجتماعی و عاشقانه خواند و همچنان کاربرد واژه«سرک» را در مصرع فوق کار جالب و جدید عنوان کرد: یک یک برای دیدن تو می‌کشد سرک.

97fae118 3665 44c5 95a5 af2518a2c0de

محمودحکیمی

آقای حکیمی ادامه داد که آوردن واژه «سرک»، بسیار زیباست. ما در گفتار عامیانه خود همیشه می گوییم: «سرک کشید». آقای ظفری در استفاده از واژگان عامیانه مانند «جل‌جلک»موفق بوده است.

وی نسبت به کاربرد فاعل جمع و  مفرد در این مصرع ایراد گرفت و چاپ شقایق‌ زخمی را موفق ارزیابی نمود.

عبدالله شریفی از زاویه نقد روانکاوانه بر اشعار «شقایق زخمی» پرداخته وچنین گفت:

2 1
عبدالله شریفی

«بیشتر غزل‌هایی که در این مجموعه می‌بینم بازنمایی نمادین تعارضی حل ناشدنی بین «ساحات نمادین» و «ساحات خیالی» است. سوژه‌هایی که شعر را از زبان آن می‌شنویم« شاعر» در کشاکش بین این دو ساحت از تجربه‌های روانی دچار انشقاق نفس و یأس و افسردگی شده است. تجربه این‌ها از زیستن در جامعه (ساحت نمادین ) حکایت از بیگانگی، آحاد مردم نسبت به یکدیگر دارد. این جبر تاریخی، اجتماعی، و سیاسی را در بر می‌گیرد.

طوری که در صفحه اول این کتاب می‌خوانیم« در جهانی که پر است از هیجان تنهایی/ از تولد تا دم دادن جان تنهایی/ آب و آتش به هم آمیخته و درگیر اند/ تو نه آبی و نه آتش تو همان تنهایی» (ص،1). این تکه‌ها هر کدام شاهد سرد و بی‌روح بودن روابط بین‌فردی در جامعه است که از انسان‌های خودمدار تشکیل شده است. مراوده به معنای زخم زدن و زخم خوردن است. مطابق ایدیولوژی حاکم شاعر که انسان احساسی است، از اجتماع فرار می‌کند در کوره راه خود ادامه می‌دهد.»

محمود جعفری از سخنرانان دیگر برنامه بود. وی اشعار شقایق زخمی را از سایر اشعار جناب ظفری متفاوت عنوان نمود و به صورت فشرده نکات زیر را شاخص‌های قابل رؤیت در این مجموعه خواند:

1 3
محمودجعفری؛ شاعر و منتقد ادبی

* سوژه اصلی در این مجموعه خود شاعر است. شاعر در این کتاب به دنبال خود است و تلاش دارد خودش را شرح دهد و در چشم و زبان معشوق خودش زندگی می‌کند؛

*فردیت، وحدت و یک‌دستی از جمله ویژگی‌های اصلی اشعار این مجموعه به شمار می‌رود.؛

*استفاده از زبان تصویری و تخیلی در تمام اشعارشقایق زخمی به نظر می‌رسد؛

*کاربرد قافیه و ردیف‌های جدید و به‌روز از دیگر شاخص‌های آن است؛

* استفاده از اصطلاحات عامیانه در این مجموعه باعث جذابیت و زیبایی آن شده است . استفاده از اصطلاحات و کلمات عامیانه فرهنگ و ادبیات را غنامند ساخته و به ادبیات ما هویت می‌بخشد.

*کاربرد جناس‌ها به گونه ناخودآگاه در شعرخصوصیت دیگری است که در شماری از اشعار دیده می‌شود؛

*شاعر بسیار اندک از طنز استفاده کرده است؛

*استفاده از زبان کهن و کلاسیک نمایان‌گر تعلق خاطر شاعر به گذشته‌اش می‌باشد؛

*استفاده از نمادهای سنتی مثل زلیخا، لیلا، شبستان، و… کم‌وبیش در این مجموعه دیده می‌شود.  بهتر است از کاربرد واژگان کلاسیک پرهیز گردد.

*کاربرد ترکیب‌های نو به گونه ناخود آگاه در شعر خصوصیت دیگر این مجموعه است که گه‌گداری دیده می‌شود. آوردن ترکیبات نو به شعر ماندگاری، دلنشینی و شربت بیشتر می‌دهد؛

*ساده‌سازی زبان در این مجموعه به برقراری ارتباط بین شعر، شاعر و مخاطب کمک کرده است.

* سوژه محوری از رویکردهای جدید ادبیات است. در شقایق زخمی خود شاعر سوژه است. بهتر است در غزل سوژه‌ها از طبیعت برگزیده شود تا مانایی شعر بیشتر شود.

شعرخوانی شماری از شاعران و امضای کتاب شقایق زخمی بخش پایانی برنامه بود.

گزارش از : سکینه ادیب

لینک کوتاه:​ https://farhangpress.af/?p=9306

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات