16 ثور 1403

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

محفل رونمایی « سی پاره های عشق » روز جمعه (13 اسد) در مکتب رهنورد دشت برچی برگزار شد.

در این محفل شماری از شاعران کابل و هرات شعرهای شان را به خوانش گرفتند و سخنرانان به بازخوانی این اثر پرداختند.

عصمت الله سیروس شاعر جوان  کابلی، مجموعه شعر سی‌پاره‌های عشق را در تردد بین شعرکلاسک و شعر جدید خواند و برای شاعر آرزوی موفقیت کرد.

محمودجعفری سخنران دوم برنامه بود که پیرامون این اثر صحبت کرد. وی نقد مسأله‌محور را ستود و جایگاه آن را در ادبیات افغانستان خالی عنوان کرد.

photo 2023 08 05 09 03 25

او از سه منظر زبان، تخیل و عاطفه به خوانش این مجموعه پرداخت و گفت: آنچه در زبان مهم به نظر می‌رسد اصل جانشینی و همنشینی  کلمات است. شاعر در این مجموعه کمتر به این مسئله توجه کرده است.

به باور وی کلمه نقش اساسی در شعر دارد. شعر از ترکیب کلمات به وجود می‌آید، بناءاً باید به گونه‌ای در شعر جای بگیرد که قابل تبدیل و تغییر نباشد.

وی واقع‌گرایی را اصل دیگری در شعر امروز خواند و گفت که شعر تجربۀ عینی شاعر است. از این‌رو باید با واقعیت‌های زندگی شاعر همصدا باشد.

نسیم احمدی سخنران دیگر محفل شعر سید ظاهر موسوی را شعر غنایی خواند و وامگیری او از حافظ را یکی از ویژگی‌های آن دانست.

photo 2023 08 05 09 03 28

گفتنی است که «سی‌پاره‌های عشق» اثر جدید سید ظاهر موسوی است. این مجموعه‌شعر 116 صفحه دارد. 56 غزل از این شاعر را در بر گرفته است. حسین میرزایی ویراستاری و صفحه‌آرایی کرده و رحمت‌الله باهنر طرح جلد زیبایی برای آن کشیده است. انتشارات مقصودی نیز آن را در تیراژ 500 نسخه به چاپ رسانده است.

 

لینک کوتاه:​ https://farhangpress.af/?p=7251

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات