9 حمل 1403

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

غلام‌دستگیر پنجشیری شاعر و سیاستمدار اسبق افغانستان به تاریخ ۵ جدی در سن ۸۹ سالگی در امریکا درگذشت.

غلام‌دستگیری پنجشیری  در روستای قابضان ولسوالی رخه ولایت پنجشیر به دنیا آمد. تحصیلات ابدالی خود را در همان محل و دارالمعلمین را در شهر کابل به پایان رساند و همچنین در سال ۱۳۳۷ خورشیدی از دانشکده زبان و ادبیات دانشگاه کابل فارغ گردید.

او پس از فراغت، به عنوان هیئت تحریریه روزنامه انیس به فعالیت آغاز کرد و سپس در پست‌های ریاست مطبوعات، مدیریت نشرات رادیودولتی افغانستان و مدیریت نسخ خطی وزارت اطلاعات و فرهنگ ایفای وظیفه نمود.

وی پس از کودتای حزب خلق به صفت وزیر وزارت معارف تعیین و بعد در پست وزارت فواید عامه گماشته شد. پنجشیری در کنار فعالیت‌های فکری و فرهنگی به فعالیت سیاسی نیز پرداخت. وی در ابتدا شامل حزب دموکراتیک خلق و بعد هم به حزب پرچم پیوست. او در ادامه فعالیت‌های سیاسی‌اش ، حزب خلق کارگر را تشکیل داد و سپس همراه رفقایش به جناح حلق پیوست.

پنجشیری در عین حال که مصروف فعالیت‌های سیاسی بود، هیچ‌گاه از امور فکری و فرهنگی نیز باز نماند. او هم شاعر و هم نویسنده بود. مجموعه آثار او به نام‌های بهار جاویدان، پیک دوستی، آینده جهانیم، ناله‌ی نیلاب، فروغ هستی  و همچنین اثر تألیفی او به نام «ظهور و زوال حزب دموکراتیک خلق افغانستان» به طبع رسیده است.

 

لینک کوتاه:​ https://farhangpress.af/?p=4503

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات