9 ثور 1403

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

سارا بارکزی؛ بانوی انیمیشن ساز افغان

خبرگزاری فرهنگ

سارا بارکزی، ۲۲سال قبل در شهر هرات، چشم به جهان گشود. وی از آوان کودکی، بیش‌تر اوقاتش را با نقاشی، خطاطی و ساختن کارهای دستی، سپری می‌کرد. بازی با رنگ‌ها و خلق آثار زیبای هنری، از بزرگ‌ترین سرگرمی‌های سارا بود. وی در ۹سالگی، آموزش هنر نقاشی را به‌صورت تخصصی، آغاز کرد و هم‌زمان در داستان‌نویسی و ایفای نقش در تئاتر و فیلم‌های کوتاه نیز خوب می‌درخشید.

خانم بارکزی، بعد از فراغت از لیسه‌‌ افغان-تُرک هرات در سال ۱۳۹۳ خورشیدی، در یک رقابت سرتاسری بین‌المللی، موفق به اخذ بورسیه‌ی کامل تحصیلی در کشور ترکیه شد و تحصیلات‌اش را در دانشگاه هنر‌های سینمای ترکیه، آغاز کرد.

وی بیش از چهار سال است که به آموزش و ساخت انیمیشن و کارتون، مشغول بوده و در کنار آن در بخش‌های نقاشی، عکاسی گرافیک، گل‌دوزی و ویرایش فیلم نیز فعالیت کرده است.

سارا، به این باور است که در عصر امروزی، رسانه‌ها بیش‌ترین تأثیر را در جامعه دارند. او با بیان این‌که تا حال، انیمیشن‌سازی به آن صورتی که باید در کشور ما رشد نکرده‌است، گفت: «با این هم از مردم کشورم می‌خواهم تا همه، به‌ویژه کودکان را تشویق کنند تا از تماشای انیمیشن‌های ساخت کشور‌های بیرونی خودداری نموده و به تماشای انیمیشن‌های افغانی، روی بیاورند. »

خانم بارکزی، در مورد هدفش از ساخت انیمیشن، گفت که می‌خواهم زیبایی فرهنگ و زندگی افغانی را به بهترین شکل آن در جهان و با سیمای برازنده‌تر به نمایش بگذارم تا از این طریق تصویر منفی‌ای که از افغانستان و مردم آن در اذهان مردم جهان است، به تصویری جدید و مثبت از افغانستان، تبدیل شود.

به باور وی، انیمیشن‌سازی، یکی از سخت‌ترین هنرهای معاصر است که وی آن را در در این دورۀ زمانی تجربه کرده است، اما با این هم، شیرینی‌ها و دل‌چسپی‌های منحصر به فرد خود را دارد. به همین دلیل بیش‌ترین وقت خود را در شبانه روز به ساخت و الگوبرداری از انیمیشن‌های مطرح، اختصاص داده است.

سارا، می‌گوید: «هنگامی‌که می‌خواهم یک طرح گرافیکی را طراحی کنم، نیاز دارم تا روی آن طرح خیلی تمرکز کنم. برای مثال، اگر طرح گرافیکی دربارۀ انسان‌ها است، باید با دقت وسوسه‌برانگیز، حرکات انسان‌ها را زیر ذره‌بین قرار دهم و پس از آن طرح من، یک طرح خوب و با کم‌ترین مشکل خواهد بود.»

خانم بارکزی، می‌افزاید، از کودکی علاقه‌ای که در ذهنش نسبت به متحرک‌سازی طرح‌های رسامی شکل گرفته بود و رفتن به ترکیه و هم‌کاری استادان، باعث شد تا به رشتۀ انیمیشن‌سازی روی بیاورد.

او هم‌چنان اضافه می‌کند که در داخل افغانستان هیج الگو و یا رهنما نداشته و با کوشش و تلاش‌های خودش توانسته است با استفاده از انترنت، آموزش انیمیشن‌سازی را به شکل خودآموز، آغاز کند.

برنامه‌های گرافیکیِ چون تری‌دی‌مکس، مایا، استاپ‌موشن، اسکولپتریس، الستراتور، افترافکت، زید‌براش، فوتوشاپ ، پریمیر، یونیتی، بلدبوکس، آداب موس، از جملۀ برنامه‌هایی است که کاربرد زیاد در انیمشین‌سازی و گرافیک دارد و سارا می‌تواند به راحتی با ‌آن‌ها کار کند.

سارا در همین رابطه، می‌گوید: «من بر علاوۀ کار با این برنامه‌ها، با تکنیک‌های دوبُعدی، سه‌بُعدی و معمول انیمیشن، آشنا هستم. قبل از این‌که به یک شخصیت انیمیشن حرکت بدهم، تمام حرکات و کار‌هایش را خودم بازی می‌کنم. سپس تک‌تک ثانیه‌ها و ژست‌ها را نقاشی می‌کنم و با بهره‌گیری از برنامه‌های گرافیکی در کمپیوتر، کار خود را به یک انیمشینِ حرفه‌یی، مبدل می‌سازم.»

سارا تا کنون دست‌آوردهای درخشان و پرافتخاری برای خود و کشورش داشته است. از آغاز دورۀ تحصیلی در کشور ترکیه، موفق شد تا عضو تیم «ببکا»، پروژه‌ای که میان ترکیه و اروپا در بخش انیمیشن‌سازی اجراء می‌گردد، شود. او در رقابت‌های نقاشی در سطح کشور شرکت کرده و موفق به دریافت لوایح تقدیر و جوایز شده است.

برعلاوه، آثار نقاشی، سارا به هفت کشور جهان جهت نمایش فرستاده شده و خودش نیز در سال ۲۰۱۲ میلادی یک نمایشگاه انفرادی نقاشی‌هایش را تحت عنوان «روح تصویر» در هرات برگزار کرد که با استقبال گرم مردم مواجه شد.

گفتنی‌ست که سارا بارکزی، یکی از معدود دختران افغان است که انیمشن‌سازی را به صورت تخصصی در کشور ترکیه آموخته و عنقریب تحصیلات خود را در مقطع ماستری، آغاز می‌کند. سارا تا کنون در سطح داخلی و جهانی، دست‌آوردهایی داشته است. بنیان‌گذاری «تیم دختران انیمیشن‌ساز افغان» یکی از مهم‌ترین کارهای او برای آوردن انیمشین‌سازی و گرافیک مدرن به هرات و تمام افغانستان است که وی به‌عنوان بنیان‌گذار و «نیلوفر ایوبی» به‌عنوان معاون در این تیم، فعالیت می‌کنند.

لینک کوتاه:​ https://farhangpress.af/?p=556

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات