4 ثور 1403

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

مجله آمریکایی فوربز، تیم رباتیک دختران افغانستان را در فهرست 30 جوان برتر زیر 30 سال در سطح آسیا معرفی کرده است. به گزارش این مجله، تیم رباتیک دختران افغانستان برای کمک به درمان افراد مبتلا به کرونا یک دستگاه ونتیلاتور (دستگاه تنفس مصنوعی) تولید کرده‌اند که انتظار می‌رود پس از آزمایش نهایی و رسیدن به مرحله تولید، بخشی از نیاز این کشور به دستگاه‌های تنفس مصنوعی را تأمین کند.
مجله فوربز از سمیه فاروقی، آیدا حیدرپور، الهام منصور، فلورانس پویا و دیانا وهاب‌زاده به‌عنوان دختران عضو تیم رباتیک افغانستان نام برده است.
سمیه فاروقی ۱۷ ساله، کاپیتان تیم رباتیک در این باره گفت که آنان هم‌اکنون روی ساخت ربات مین‌پاک کار می‌کنند و تا کمتر از یک ماه دیگر این ربات تکمیل می‌شود.
وی افزود که دختران رباتیک برای بازتاب چهره‌ی مثبت از افغانستان و زنان در سطح جهان تلاش می‌کنند و ساخت این ربات‌ها باعث افزایش علاقمندی دختران به دانش ربات‌ها می‌شود.
در خبرنامه‌ی نهادی موسوم به «دیجیتال سیتزن فاند»، حامی اصلی تیم رباتیک آمده است: «تیم رباتیک نشان داده که اگر به زنان و دختران و توانایی آن‌ها باور داشته باشیم، آن‌ها می‌توانند کارهای خارق‌العاده‌ای را انجام دهند».
تیم رباتیک دختران افغانستان، پس از شیوع ویروس کرونا در این کشور، برای ساخت دستگاه تنفس مصنوعی ارزان قیمت از پرزه‌های موتر برای بیماران مبتلا به کرونا اقدام کرده‌اند.
این دختران نوجوان افغان در سال 2017 نیز با بردن جایزه ویژه در رقابت‌های بین‌المللی در آمریکا در سرخط خبرها قرار گرفته بودند.
کمبود دستگاه‌های تنفس مصنوعی یک مشکل جهانی است و در افغانستان نیز فقط 400 دستگاه تنفس مصنوعی برای جمعیت 39 میلیون نفری وجود دارد.

لینک کوتاه:​ https://farhangpress.af/?p=1215

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات