18 ثور 1403

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

منابع رسانه‌ای می‌گویند که دولت تاجیکستان نام حدود ۳۵۰۰ پیریخ (یخچال طبیعی) که شامل کوه، رود، دریاچه و اماکن طبیعی دیگر خود را که قبلاً به روسی نام‌گذاری شده بودند، به فارسی برگردانده است.

دولت تاجیکستان دو سال پیش گروهی را مأمور بررسی بیش از 12500 مکان جغرافیایی طبیعی کرده بود. این گروه پس از بررسی این اماکن نام بیش از 4 هزار مکان جغرافیایی و 802 محل مسکونی و روستان را به زبان اصلی تاجیکستانی تغییرنام دادند.

یکی از بزرگ‌ترین یخچال‌های طبیعی در پامیر، که قبلاً «فدچنکو» یاد می‌شد، اکنون «ونج‌یخ» نامیده شده است. ونج نام ناحیه‌ای در بدخشان تاجیکستان است. یخچال طبیعی فدچنکو در ولایت خودمختار کوهستان بدخشان تاجیکستان واقع شده است و به افتخار الکسی فدچنکو (۱۸۴۴-۱۸۷۳)، محقق و جهانگرد روس، نام‌گذاری شده بود.

همچنین یخچال طبیعی «کلینین» به کیکاووس و یخچال‌های دیگر که قبلا به نام‌های روسی مسما گردیده بودند، به نام شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی، علمی وادبی تاجیکستان چون نصرت‌الله مخصوم، سیدای نسفی، قندل جره‌‌‌یف، ازل‌شاه عالمف و میرسید میرشکر تغییرنام داده شدند.

 

اضافه برآن نام بیش از ۹۰۰ رودخانه و 52 دریاچه، از نام‌های قیرقیزی و ازبکی به تاجیکی تغییر یافتند.

این در حالی است که پیش از این نیز قله کمونیسم (1999) به اسماعیل سامانی و قله لنین (2006 ) به ابوعلی سینا تغییر نام یافته بودند.

 

 

لینک کوتاه:​ https://farhangpress.af/?p=7464

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات