22 ثور 1403

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

بر اساس گفته‌های شماری از شاعران و فرهنگیان، طی دو سال اخیر برنامه‌های مختلف فرهنگی در کشورهای اروپایی گسترش یافته است.

سید نادر احمدی از شاعران سرشناس مقیم اروپا در گفتگویی با خبرگزاری فرهنگ اظهار داشت: پس از سقوط افغانستان به دست طالبان قریب به اتقاق نخبه‌گان فرهنگی از کشور خارج شده و به کشورهای اروپایی کوچیده‌اند.

وی اضافه نمود: طی یکی دو ماه اخیر شاهد برگزاری چندین برنامه ادبی و هنری در این کشورها بوده‌ایم.

او این تغییرات را یک گام مثبت در جهت توسعه فرهنگی و زبانی و انتقال آگاهی عنوان نمود و گفت؛ نخبه‌گان فرهنگی مهاجر در کشورهای اروپایی علی‌رغم اینکه زمینه‌های کاری کمتری درعرصه فرهنگ برای آنها وجود دارد، باز هم کار فرهنگی را فراموش نکرده‌اند و بعضاً در بخش‌هایی چون رسانه، موسیقی، سینما و… مشغول وظیفه‌اند.

به باور وی تنها کسانی که زودتر به کشورهای اروپایی کوچیده‌اند، راحت‌تر به کارهای فرهنگی می‌پردازند اما کسانی که جدیداً به این کشورها آمده‌اند، مصروف پیدا کردن کار و تأمین مایحتاج زندگی خود می‌باشند.

احمدی در پاسخ به این پرسش این برنامه‌های چه تأثیراتی را روی مردم کشور مقصد داشته و یا مهاجرت چه نقشی بر رویکردهای فکری و فرهنگی نخبه‌گان فرهنگی داشته است، گفت: بدون شک مهاجرت می‌تواند تأثیرات متفاوتی را برهردو طرف برجای  گذارد. فرهنگیان ما با توجه به فضای کشور مقصد، با اندیشه و رویکرد متفاوت به ادبیات و هنر می‌پردازند و تجربه‌های جدیدی را وارد قلمرو زبان فارسی می‌کنند. از جانب دیگر آگاهی و اطلاعات تازه‌ای را به مردم کشورهای مقصد انتقال می‌دهند.

این در حالی است که برنامه‌های فرهنگی از قبیل محافل نقد شعر، رونمایی کتاب و … در افغانستان کاهش یافته است. دلیل آن کوچ دسته‌جمعی نخبه‌گان فرهنگی از کشور خوانده شده است.

 

 

لینک کوتاه:​ https://farhangpress.af/?p=7872

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات