8 ثور 1403

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

استفاده از لباس‌های محلی افغانی پس از تسلط دوباره‌ی طالبان هر روز رونق بیشتر می‌گیرد. شماری از خیاطان شهر کابل در گفت‌‌وگو با خبرگزاری فرهنگ می‌گویند که استفاده از لباس‌های محلی نسبت به دو سال پیش بیشتر شده است و در نوع دوخت، طرح، دیزاین هم تغییرات چشم‌گیری به‌وجود آمده است.

مزمل حکیمی یک‌تن از خیاطان در شهرنو کابل که مغازه لباس‌دوزی دارد می‌گوید: «پس از روی‌کار آمدن دوباره‌ی امارت اسلامی افغانستان علاقه‌ی شهروندان به‌خصوص مردان به پوشاک محلی بیش‌تر شده است.»

وی می‌افزاید: اکنون لباس‌های افغانی با طرح‌های مختلف مانند دیزاین یخن‌‌های عربی، پاکستانی، هندی، چپه‌یخن و .. دوخته می‌شود.

میرویس حضرتی که از مشتریان این مغازه است و به‌تازه‌گی از کشور ترکیه به ‌کشور برگشته می‌گوید: «لباس‌های افغانی بخشی از فرهنگِ و هویت ماست. هرچند من طی بیست‌سال در کشور ترکیه بوده‌ام اما نسبت به پتلون، خود را با لباس‌های افغانی راحت‌تر احساس می‌کنم.»

لباس‌های افغانی هم با دست و هم توسط ماشین دوخته می‌شوند. بیشتر لباس‌هایی که در لباس‌فروشی‌ها دیده می‌شوند توسط مردان تولید می‌شوند. زنان بیشتر در بخش خامک‌دوزی یخن‌ها نقش دارند.

قیمت یک جوره لباس در شهر کابل متفاوت است. حکیمی در این زمینه می‌گوید: «قیمت یک لباس‌ ساده از 700 افغانی شروع تا 1000 افغانی می‌رسد. قیمت یخن دست‌دوزی که در سمت شمال و غرب کشور دوخته می‌شود به 10‌هزار افغانی می‌رسد.»

به گفته‌ی وی، بیشتر لباس‌ها به صورت سفارشی دوخته می‌شوند و دوخت یک‌جوره‌ی آن از سه ساعت تا ۱۵روز را دربر می‌گیرد.

افزایش استفاده از لباس‌های افغانی در حالی صورت می‌گیرد که طالبان  به کارمندان برخی از اداره‌های دولتی به صورت شفاهی دستور داده‌اند تا از لباس‌های افغانی استفاده کنند و از پوشیدن پتلون و نیک‌تایی بپرهیزند.

احمدرامش یک‌تن از کارمندان در یکی از اداره‌های دولتی در شهر کابل می‌گوید که پس از تسلط طالبان مسئول جدیدی از سوی این گروه تعیین گردید که تمام کارمندان را مجبور به پوشیدن لباس افغانی نمود.

وی می‌گوید: «یک روز یکی از کارمندان با لباس همیشگی پتلون به اداره آمده بود. رئیس بخش مربوطه که یک مولوی است، او را نزد خود خواند و نسبت به پوشیدن پتلون در روزهای آینده به او هشدار داد.

در افغانستان انواع مختلف لباس افغانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مردم هرات، بامیان، قندهار، مزارشریف و… هرکدام شکل خاصی از لباس افغانی را استفاده می‌کند.

گزارشی: عبدالظهور حفیظی

لینک کوتاه:​ https://farhangpress.af/?p=4411

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات