7 ثور 1403

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

فرهنگخانه جوان افغانستان با همکاری خانه داستان سرو(داستان‌نویسان ایران) رونمایی کتاب “منار علم و جهل” را برگزار کرد.

“مرتضی شاهترابی” نویسنده این کتاب تجربه‌های خودش را از داستان‌نویسی و نوشتن “منار علم و جهل” بیان کرد

و گفت: نوشتن سخت است و به تعبیر ویلیام فاکنر نوشتن داستان، عرق‌ریزان روح است، اما نوشتن داستان و چاپ‌نکردن کتاب سخت‌تر است، این‌که بخواهی به سطحی از تجربه برسی که چاپ کتاب شتابزده نباشد.

او افزود: داستان‌های این کتاب گزیده‌ای از داستان‌های نوشته‌شده‌ی من است که هرکدام از یک ماجرا یا یک شخصیت واقعی الهام گرفته شده است. داستان اول از فرجام دردناک فرخنده. داستان دوم از مرگ جانکاه آیلار و دخترک مظلوم هزاره که در آب‌های یونان جان دادند. داستان سوم از سقوط حکومت کابل. داستان چهارم و پنجم هم از سنگ قبرهای شهیدان مهاجر در جنگ ایران و عراق.

photo 2023 01 24 11 01 45 photo 2023 01 24 11 01 41 photo 2023 01 24 11 01 33 photo 2023 01 24 11 01 26 1

“حسین ورجانی” مدرس داستان‌نویسی و منتقد ادبی ایرانی که از پیشگامان داستان‌نویسی در قم است با اشاره به تاریخ شکل‌گیری داستان‌نویسی در افغانستان و ایران تصریح کرد: عمر داستان‌نویسی در ایران و افغانستان تقریبا به یک اندازه است و نخستین داستان‌های افغانستان را کسانی نوشته‌اند که بیرون از افغانستان زندگی می‌کردند، اما طی تمام این سال‌ها به‌خصوص پیش از شکل‌گیری مهاجرت از افغانستان، کمتر با داستان‌ها و نویسندگان افغانستان آشنا شدیم که علت‌های مختلفی دارد و دنیا کمتر صدای داستان‌نویسان افغانستان را شنید.

این منتقد ادبی افزود: مهاجرت‌ها سبب شد دنیا با داستان‌نویسان افغانستان و آثارشان آشناتر شوند.

سردبیر مجله کتاب شهرزاد، مجموعه داستان “منار علم و جهل” را در همین راستا و در مجموعه‌ی ادبیات مهاجرت تحلیل و معرفی کرد.

“شقایق دهقان نیری” داستان‌نویس ایرانی و نویسنده‌ی کتاب “خواب‌های سفید” از استان یزد در پیام ویدیویی به این جلسه لهجه‌ی دری، شخصیت‌های سرگشته و رنج‌دیده از نابرابری‌ها و پیوند بین مهاجرت، افغانستان و ایران را ویژگی برجسته کتاب “منار علم و جهل” خواند.

“مائده علوی” داستان‌نویس و عکاس افغانستان از کشور سویدن نیز در پیام ویدیویی برای این جلسه افزود: داستان نخست کتاب با نام “دریای بی‌آب” روایت اندوهبار و دردآور قتل فرخنده در سرک‌های کابل است که با استفاده‌ی هنرمندانه‌ی نویسنده از راویان و دیدگاه‌های متنوع خواندنی و به‌یادماندنی شده است.

این هنرمند اضافه کرد: داستان قبر پنجم هم سرگذشت یک انسان افغانستانی اما مهاجر است که ما را به دنیای نسل اول مهاجران در ایران می‌برد، مهاجرانی که برای خاطر اعتقادتشان در جبهه‌های جنگ ایران و عراق جنگیدند و شهید شدند.

مائده علوی داستان‌ “سوگند به عصر” را که سومین داستان کوتاه این کتاب است داستان مورد علاقه‌ی خود یاد کرد و گفت: این داستان در کنار داستان کوتاه “دریای بی‌آب” روایتگر روزگار ما در افغانستان می‌باشد.

گفتنی است: کتاب “منار علم و جهل” را “نشر مهر و دل” در خزان ۱۴۰۱ منتشر و روانه‌ی بازار کرده است.

مراسم رونمایی این کتاب در قم و با حضور اهالی فرهنگ و هنر و ادبیات ایران و افغانستان برگزار شد. برنامه‌ی  همنوازی کمانچه ایرانی و رباب افغانستانی، امضای لوح یادبود و جشن امضای کتاب از دیگر بخش‌های این برنامه بود.

سید عباس حسینی – خبرگزاری فرهنگ

لینک کوتاه:​ https://farhangpress.af/?p=4693

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات