9 حمل 1403

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

شماری زیادی از دانشجویان افغانستانی که در هند تحصیل می‌کنند و یا در حال تحصیل در این کشور هستند از بی‌سرنوشتی و آینده ناروشن شان ابراز نگرانی می‌کنند.

به نقل از شفقنا، حدود 14هزار دانشجوی افغانستانی در هند تحصیل کرده‌اند که شمار زیادی از آن‌ها در افغانستان در بی‌سرنوشتی به سر می‌‌برند.

به گفته‌ی این خبرگزاری، حدود 2 هزار تن از دانشجویانی که به دلیل کرونا و رخصتی‌های میان‌سمیستر برای دیداربا  خانواده‌های‌شان به افغانستان آمده بودند و گرفتار تحولات سیاسی شدند، اینک با عدم صدور ویزا از سوی سفارت هندوستان  در کابل روبه‌رو می‌ باشند.

این در حالی است که شمار زیادی دیگر از دانشجویانی که طی دو سال اخیر از دانشگاه‌های هند سند فراغت گرفته‌اند نمی‌توانند دوباره به افغانستان برگردند.

گفته می‌شود این فارغ‌التحصیلان افغانستانی اکنون در کشورهند به دست‌فروشی روی آورده‌اند و تعداد زیاد دیگر به دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان (UNHCR ) در خواست پناهندگی داده و در انتظار پیشرفت دوسیه‌های شان هستند.

هند کشوری است که طی دو دهه اخیر حدود 60 هزار دانشجوی افغانستان در دانشگاه‌ها و کالج‌های آن تحصیل کرده‌اند و اکنون 14هزار دانشجو مصروف تحصیل در 70 دانشگاه و کالج آن می‌‌باشند.

در حکومت پیشین که هند یکی از حامیان آن به شمار می‌رفت، این کشور هر ساله 1000 بورسیه تحصیلی برای افغانستان می‌فرستاد. پس از سقوط حکوت غنی این بورسیه‌های تحصیلی به کلی قطع شده و این دولت حاضر به دادن ویزا برای دانشجویان افغانستانی نمی‌باشد.

 

 

لینک کوتاه:​ https://farhangpress.af/?p=4810

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات