6 ثور 1403

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

به نقل از شفقنا افغانستان، یک افغان توپ ماین‌روب ساخت. این افغان که در آلمان زندگی می‌کند توپی را که پاهای آن از جنس بامبو است طراحی کرده است. قیمت این توپ 40 دالر است و به راحتی قابل تعویض می‌باشد.

این توپ «ماین کافون» نام‌گذاری شده و وزن آن 70 کیلوگرام گفته شده است که توسط وزش نسیم معمولی قابل حرکت می‌باشد و هم به اندازه‌ای سنگین است که می‌تواند ماین را منفجر سازد. این ماین‌روب هنگامی‌ که روی ماین‌های زمین غلت می‌زند آن را منفجر می‌سازد.

«مسعود حسنی» که در افغانستان به دنیا آمده است، هدف خود از ساخت این دستگاه را پاک‌سازی میدان‌های ماین افغانستان عنوان کرده است.

این ماین‌روب قادر است تا چهار ماین را انفجار دهد. بعد از انفجار چهارمین ماین، قطعات آن باید تبدیل شود. در ضمن این دستگاه به یک GPS مجهز شده که قادر است مسیر حرکت خود را شناسایی و نقشه‌برداری نماید و از آسیب دیدگی جلوگیری کند.

مسعود حسنی علاوه بر طراحی و ساخت «ماین کافون»، یک فناوری پهپادی را برای انفجار ماین‌ها از هوا نیز طراحی کرده که توسط کمیسیون اروپا تأمین مالی شده است.

گفته می‌شود این ابتکار مسعود حسنی جان صدها ماین‌پاک را نجات می‌دهد و هزاران فرد را از خطر قرار گرفتن در معرض ماین‌ها آگاه می‌سازد.

 

لینک کوتاه:​ https://farhangpress.af/?p=3682

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات