10 حمل 1403

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

‘دروغگو’ و ‘ملکه خبرهای دروغین’ در صدر کلماتی است که علیه زنان روزنامه‌نگار منتقد حکومت به کار می‌رود
تحقیقات مفصل یونسکو درباره خبرنگاران زن نشان می‌دهد که آنها بیش از گذشته به صورت آنلاین تهدید می‌شوند و حدود سه چهارم (۷۳ درصد) در معرض خشونت آنلاین بوده‌اند.
این آزارها شامل حملات زن‌ستیزانه، خشونت و تهدید روانی و فیزیکی است. در میان شبکه‌های اجتماعی فیسبوک و توییتر بیشترین تهدیدها را متوجه خبرنگاران زن کرده‌اند؛ اما پاسخ‌دهندگان، فیسبوک را تقریبا دو برابر توییتر محیطی “بسیار ناامن” برای خود توصیف کرده‌اند.
یونسکو، بازوی علمی، آموزشی و فرهنگی سازمان ملل متحد، می‌گوید هدف از خشونت علیه زنان روزنامه‌نگار، تحقیر، ایجاد ترس، بی‌اعتبار کردن از نظر حرفه‌ای و واداشتن آنها به سکوت و عقب‌نشینی در بحث‌های عمومی است. و این برابر است با حمله به اصول دمکراتیک و آزادی بیان و مغایر با حق دسترسی همه به اطلاعات. موضوعی که به گفته سازمان ملل متحد قابل چشم‌پوشی نیست.
بر اساس این تحقیق نتیجه گرفته شده است که اکنون بیش از هر زمان دیگری حملات آنلاین علیه خبرنگاران زن افزایش چشمگیری داشته است؛ مخصوصا که در سایه همه‌گیری کرونا گونه‌های دیگر خشونت علیه زنان که به آن “همه‌گیری در سایه” گفته می‌شود، بیشتر شده است.
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در توییتی گفته است: “در روزنامه‌نگاری، خشونت و زن‌ستیزی هیچ جایی نباید داشته باشد. شبکه‌های اجتماعی و دولت‌ها باید از خبرنگاران زن در مقابل خشونت آنلاین محافظت کنند.”
در بسیاری از موارد علاوه بر تهدید خبرنگاران به تجاوز و خشونت جنسی، خانواده آنها هم هدف حملات اینترنتی قرار می‌گیرند. گزارش یونسکو از ده‌ها خبرنگار زن مثال زده که آماج خشونت آنلاین بوده‌اند.
یونسکو این تحقیق جامع را با کمک فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران با مشارکت ۹۰۱ روزنامه‌نگار از ۱۲۵ کشور جهان انجام داده و ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار یادداشت فیسبوکی و توییتری خبرنگاران را بررسی کرده است.
نتیجه کامل این تحقیقات قرار است به صورت کتاب منتشر شود.

لینک کوتاه:​ https://farhangpress.af/?p=1296

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات