10 حمل 1403

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

۱.آقای سید رضا محمدی لطفا خودتان را برای افرادی که آشنایی کمتری با شما دارند معرفی کنید؟
•سید رضا محمدی هستم .در زمستان ۱۳۵۸ در غزنی به دنیا آمدم . در کودکی به ایران مهاجر شدیم.در کنار درس های مکتب ،نظر به این که در خانواده روحانی بودم؛ درس های حوزوی را هم تا سطح ششم خواندم . فلسفه را در دانشگاه امام صادق خواندم . بعد از آن برای ادامه تحصیل به انگلستان رفتم و در آنجا فلسفه سیاسی خواندم و دوره بعدی مطالعات امنیتی خواندم .
بیش از ۳۰ _۳۵ فستیوال جهانی شرکت کردم . بخصوص در بخش ادبیات ، یکی دو تا هم فستیوال فلسفی شرکت نموده ام . اما بیشتر کارم روی ادبیات بوده است و یک مدت خبرنگار بی بی سی و جدید آنلاین بودم و در ایران هم در روزنامه های مختلف کار کرده ام و مسوولیت داشته ام . در افغانستان هم یک مجله به نام روزنه داشتیم .

۲.چه زمانی احساس کردید که شاعرید ؟
از صنف ۷ مکتب در مسابقات ادبی شرکت میکردم و کم کم به عنوان شاگرد ادبیات فعالیت نمودم و سپس توانستم خود را به رسمیت بشناسم .

۳.موضوع اشعار شما چیست ؟
شعر من بیشتر شعر فلسفی است . یعنی بیشتر با ایده های فلسفی سر و کار دارد . با اسطوره شناسی ، تاملات و تفکرات انسانی به خصوص تفکرات جدیدی که بشر با آن دست و پنجه نرم میکنه مساله هویت ، مدرنیته ، زندگی و مساله انسان.

۴.چند اثر از شما به چاپ رسیده است و آیا اکنون کتابی هم زیر کار دارید ؟
مجموعه کتابهای بنده هشت تا است، پنج تا به زبان فارسی چاپ شده است که سه عدد آن در ایران به چاپ رسیده است و دو تای دیگر در کابل چاپ گردیده است .
سه کتاب هم در اروپا چاپ شده است .
و کتابی که حالا زیر دست دارم در مورد تئوری حکومت داری شرقی است. یعنی آیا ما در شرق چیزی به نام تئوریِ حکومت داری داشتیم یا نه ؟ و این را بر اساس دوره های مختلف فیلسوف های سیاسی ما و ادبیات فارسی که معمولا حکمت هایی را خود پنهان داشته از گلستان تا سیاست نامه تا قابوس نامه و کتابهایی از این دست و دوره های حکومت داری که موفق بوده ،دوره خوارزم شاهای ها و دوره های تیموریان به خصوص و دوره ساسانی ها و اشکانی ها ، چطور در حقیقت مجلس نمایندگان رشد کرد در بطن فرهنگ ما و چطور نخبگان و اصناف وارد کار حکومت داری شدند و.‌‌..

۵.در حال حاضر مشغول چه فعالیت هایی هستید ؟
در حال حاضر مَشغول کارهای دفترمان که نام اش بنیاد فرهنگ است هستیم .ما در این بنیاد گالری نقاشی داریم ، روی آثار سنتی کار می کنیم ،آنرا جمع آوری می کنیم ، روی هنرهای در حال فراموشی کار می کنیم و روی تحقیقات ادبی . و البته بعضا هم کلاس های منبت کاری بازسازی تمثیل های اسطوره ای داریم . و چند کلاس ذوقی و ادبی داریم که مبنی بر اسطوره شناسی ،ویراستاری، شعر و داستان است .

۶.وضعیت دنیای ادبیات و هنر را در افغانستان چگونه می بیند؟
ببینید این مسایل نیاز به یک گفتمان دارد . ما باید برای رشد هنر و ادبیات باید گفتمان جدیدی بسازیم که مبتنی بر رشد هنر و ادبیات و فلسفه باشد . این ها به همدیگر مرتبط اند، یعنی هنر باید فلسفه رشد کند که هنر رشد کند ، هنر باید رشد کند که ادبیات رشد کند و ادبیات رشد کند که فلسفه رشد کند . اینها یک مجموعه به هم بسته است .

۷‌.شاعر مورد علاقه شما و سبک مورد علاقه تان کدام است ؟
شاعر مورد علاقه من منوچهری دامغانی است . ایشان شاعر قرن پنجم است که طبیعت گراست و استاد تخیل و توصیف است . و سبک خراسانی را دوست دارم.

۸.چه پیشنهادی برای ادبا و شاعران کشور دارید ؟
شاعران مثل هر هرمند دیگری لازم است هنر های مختلف را بیاموزد از موسیقی تا نقاشی تا تئاتر تا سینما تا رمان . و مهمتر فلسفه به معنای عام اش . یعنی معنی انسان شناسی تا اسطوره شناسی تا در حقیقت آنچه که هستی شناسی است . شاعر سالکی در جستجوی حقیقت است . ما سالکان دیگری را هم داریم که در جستجوی روشنایی و حقیقت اند ، عرفا، فلاسفه، دانشمندان . ما باید با کار همدیگر آشنا شویم تا کار ما مفید و به روز باشد .

با سپاس فراوان از استاد گرامی که فرصت تهیه این گزارش را به ما دادند .

لینک کوتاه:​ https://farhangpress.af/?p=1293

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات