10 حمل 1403

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

کاهش دورهمی‌ها؛ به هیچ چیز مزه نمانده است

منابع محلی به خبرگزاری فرهنگ می‌گویند که پس از به قدرت رسیدن طالبان، وضعیت دورهمی‌ها در تمام شهرها و ولایات افغانستان تغییر کرده است. شرایط اقتصادی و وضعیت اجتماعی سبب شده است تا درهمی‌ها کاهش یابد و مردم نتوانند مثل گذشته، در کنارهم بنشینند و شاد باشند.

حسین‌علی (مستعار)مسئول یکی از آموزشگاه‌های خصوصی برچی و دانش‌آموخته روانشناسی، در این مورد می‌گوید: «دیدارهای دوستانه معمولا برای رفع خستگی و دیدوبازدیدها انجام می‌گیرد. عدم اشتیاق و نبود ذهنیت درست در این باره، باعث شده تا در این دو سال اخیر دیدارهای دوستانه به شدت کاهش یابد.»

وی می‌افزاید: «در سابق چنین گردهم‌آیی‌ها زیاد بود، دست‌کم ماهی یک‌بار؛ ولی به دلیل اقتصاد خراب و ناامیدی از کار و آینده، اکنون این دیدارها و نشست‌ها تقلیل یافته است.»

حسین‌علی می‌گوید که محور تجمعات او در حال حاضر مجبوریت‌های کاری است. برعلاوه، پراکنده‌شدن دوستان صمیمی و افراد هم‌دوره دلیل دیگری برای کاهش دیدارها و باهمی‌های دوستانه است.

شاهد (مستعار)، یک شهروند دیگر کابل که صنف ۱۲ مکتب است، می‌گوید که دورهمی‌های خودمانی و تفریحی دارند؛ ولی این دورهمی‌ها مثل سابق نیستند. بارز می‌گوید: «محور دورهمی ما معمولاً جنبه شوخی دارد. ولی حالا خیلی فرق کرده. در سابق با خیال راحت هرجا که می‌خواستیم می‌رفتیم ولی فعلا قیودات زیادی است که آرامش ما را سلب کرده.»

حسنیه (مستعار) که دانش‌آموز یکی از کورس‌های شهر کابل است، در مورد باهمی‌هایش چنین می‌گوید: «من دوستانی خوب دارم که فعلا به ندرت به خانه‌ی هم می‌رویم. در گذشته زیاد جمع می‌شدیم و شب‌ها را بیدار می‌نشستیم و قصه و تفریح داشتیم. ولی حالا کل چیز تغییر کرده. مشکلات اقتصادی زیاد شده و دیدارها و نشست‌های ما هم کم شده.»

وی می‌افزاید: «اکنون در هیچ‌چیزی مثل گذشته مزه و خوشی نمانده است.»

خانم شهناز باشنده دیگر کابل، از دورهمی‌هایش به گونه دیگر سخن می‌گوید. او که استاد بخش انگلیسی یک مرکز در کابل است، می‌گوید که با همکاران و دوستان صمیمی‌اش اکنون نیز تجمع و نشست‌های تفریحی دارند. وی می‌افزاید: «ما با هم جمع می‌شویم و گاهی میهمانی داریم.»

او علاوه می‌کند که آن‌ها در باهمی دوستانه‌شان قصه و دردل می‌کنند. می‌گویند و می‌خندند. گاهی نیز از برنامه‌ها و هدف‌های کاری یاد می‌شود و مورد بحث قرار می‌گیرد.

طی بیش از یک سال اخیر تحول زیادی در روابط اجتماعی به وجود آمده است. دورهمی‌ها و تجمعات دوستانه کاهش یافته و مردم درگیر مسایل اقتصادی خود شده‌اند.

این در حالی است که براساس گزارش‌های رسانه‌ای بسیاری از کافه‌ها و رستورانت‌ها در کابل که قبلا جای باهمی‌های دوستانه بودند از فعالیت بازمانده و تعطیل شده‌اند.

شهاب‌الدین حسنی

لینک کوتاه:​ https://farhangpress.af/?p=4146

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات