6 اسد 1403

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

گزارش: سید امین حسینی

عصر سه شنبه 11 میزان(مهرماه) 1402 هجری خورشیدی برابر با هفدهم ربیع الاول 1445 هجری قمری از هفته‌ی وحدت زاد روز تولد رسول مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) و نوه‌ی گرامی شان حضرت امام جعفر صادق(ع) درهمایش باشکوهی با عنوان « رسول مهربانی»  از طرف کتابخانه‌ی عمومی فردوسی، خانه‌ی فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در شهر مزار شریف ودارالقرآن امام حسن مجتبی(ع) با حضور شکوهمند علما، فرهنگیان،شخصیت‌های علمی وفرهنگی جوانان واقشار مختلف جامعه اعم از تشیع و تسنن در شهر مزار شریف گرامی‌داشت به عمل آمد.

این محفل با شکوه معنوی با اجرای  شاعر با استعداد و مجری توانمند بلخ مشتمل بر تلاوت کلام الهی،سخنرانی، منقبت خوانی، مداحی شعر خوانی و اجرای گروه سرود بود.

قاری برجسته‌ی بلخ آقای عامل عزیزی با نوا ونغمات کلام الهی با صدای گیرایش آغازگر این همایش باشکوه بود وپس از ایشان حجت الاسلام و المسلمین یحیی زکی بلخی اولین سخنران این نشست بود.

آقای بلخی ضمن تبریک و تهنیت، ولادت خجسته‌ی پیامبر گرامی اسلام را محور  وحدت مسلمین دانست. وی در ادامه‌ی صحبت‌هایش نقش و تاثیر گذاری حضرت پیامبر را در تاریخ‌ به بحث و بررسی گرفته و حضرت رسول مهربانی را در هدایت بشر علاقه‌مند،کوشا واز خودگذر معرفی کردند.

یحی زکی بلخی
یحی زکی بلخی

آقای بلخی همچنان ولادت حضرت امام جعفر صادق(ع) را تبریک گفته وپیرامون شخصیت آن حضرت نیز به ایراد سخن پرداخت.  حجت الاسلام زکی بلخی در ادامه  ضمن سفارش وتاکید مسلمانان به وحدت و انسجام اظهار داشت که حضرت امام صادق (ع) و حضرت امام ابوحنیفه (رح) باهمدیگر همدل، هم‌فکر، ودوست بوده‌اند و امام اعظم از شاگردان حضرت امام جعفر صادق بودند اما تفرقه افکنان چنین مطرح کرده اند که گویا امام جعفر صادق(ع) و امام اعظم (رح) با یکدیگر سر ستیز داشته اند در حالی که هیچگاه چنین نبوده‌است.

آقای بلخی با استناد به روایت شهاب الدین آلوسی از امام اعظم ابوحنیفه(رح) که فرموده‌است: «مارایت افقه من جعفر بن محمد» چنین نتیجه‌گیری کرد که امامان بزرگوار باهم دوست بوده و همواره به همدیگر ارج و احترام می‌گذاشتند.

در ادامه نعت خوان و منقبت خوان‌برجسته‌ی بلخ استاد محمد ذاکر ذاکر به نعت حضرت ختمی مرتبت و مدح حضرت امام جعفر صادق (ص) وبا نوای گرم شان باردیگر یاد و خاطرهی منقبت خوان بی‌بدیل افغانستان مرحوم سید میر فخر الدین آقا را در یادها زنده ساختند.

دوّمین سخنران همایش استاد سیدسکندر حسینی بامداد (رئیس کتاب‌خانه‌ی عمومی فردوسی) بود که ایشان هم در نخست؛ مولود‌های شریف را خجسته‌باد گفته و گردهمایی پر شور اهالی شریف بلخ را ستایش کرده  خوش آمد گفتند.

آقای بامداد با خوانش حدیث مشهور و نورانی«انّی بعثتُ لاتمم مکارم الاخلاق» به سخن آغاز نموده و اذعان داشت که: پیامبر مکرم اسلام، محور وحدت مسلمانان است. وی افزود که همه‌ی مسلمانان اعم از شیعه و سنی به نبی مکرم اسلام و به سیره و روش او عشق می‌ورزند و این علاقه و عشق مشترک به حضرت پیامبر بیان‌گر این است که حضرت رسول مهربانی مهم‌ترین محور وحدت مسلمانان جهان است.

سید سکندر بامداد حسینی
سید سکندر بامداد حسینی

ا آقای بامداد  سیره، رفتار، منش و روش نبی مکرم اسلام؛ یکی از ضرورت‌های مهم جامعه‌ی اسلامی امروز عنوان کرده افزودند:حضرت پیامبر با توصیه‌ها و رهنمودهای خود باعث آگاه‌سازی جامعه شده و با تعلیم‌های علمی و عملی خود مردم را به سمت ارزش‌های الهی و دینی رهنمون ساختند‌.

بامداد در پاره‌یی از گفته‌هایش به آسیب‌شناسی جامعه‌ی معاصر اسلامی پرداخته و دورافتادگی مسلمانان از سیره‌ی نبوی را یکی از علت‌های بروز مشکلات در جوامع اسلامی دانسته و تاکید کرد که سیره و راه حضرت پیامبر، باید الگوی مسلمانان قرار گرفته و محور برنامه‌های زندگی شان باشد و هم‌چنان تاکید کرد که مسلمانان باید اشتراکات را تقویت و اختلافات را کنار بگذارند.

آقای بامداد؛ قرآن مجید، قبله، نماز، احکام اسلامی و وجود مبارک شخص پیامبر گرامی اسلام را از جمله مشترکات امت مسلمه دانسته و با استناد به آیه‌ی مبارک: «واعتصموا بحبل الله جمیعاً و لا تفرقوا» مسلمانان جهان را به اتحاد و همبستگی فراخوانده و تصریح کرد که مشترکات مسلمانان می‌تواند آنها را به امت واحد در جهان تبدیل کند.

وی افزود که مسلمانان بر علاوه‌ی اشتراکات اصولی دشمن واحد هم دارند و لازم است که امت مسلمه در مقابل دشمن مشترک متحد و یک‌پارچه گردد.

آقای بامداد در بخش دوم سخنرانی‌اش پیرامون شخصیت و زندگی رئیس مذهب تشیع؛ حضرت امام جعفر صادق (ع)

صحبت کرده افزود که حضرت امام نه تنها در میان اهل تشیع بلکه در میان تمام مسلمانان از جای‌گاه ویژه برخوردارند.

آقای بامداد خاطرنشان ساخت که پیشوایان مذاهب اهل سنت در باره‌ی برجستگی‌های عملی، علمی، اخلاقی عظمت  وکرامات امام صادق (ع) صحبت کرده‌اند و به بیانات مشهور حضرت امام ابوحنیفه (رح) اشاره نمود که می‌فرماید «ما رایت افقه من جعفر بن محمد» و « لولا جعفر بن محمد ما علم الناس مناسک حجهم» یعنی: اگر جعفر بن محمد نبود؛ مردم مناسک حج شان را نمی‌دانستند. وی هم‌چنان به نظر امام مالک (رح) در مورد امام صادق (ع) اشاره نمود که می‌فرماید:  « ما رآیت عین و لا سمعت اذن و لا خطر علی قلب بشر افضل من جعفر بن محمد» یعنی: هیچ چشمی ندیده‌است و هیچ گوشی نشنیده‌است و به دل هیچ بشری خطور نکرده‌است که مردی با فضیلت‌تر از امام صادق (ع) باشد.

آقای بامداد در پایان گفته‌هایش؛ اهل تشیع و اهل سنت را به دو بال تشبیه کرده و یک بار دیگر، مسلمانان جهان را به وحدت و هم‌بستگی فراخوان داد‌.

اجرای گروه سرود « دارالقرآن امام حسن مجتبی علیه السلام» از دیگر صحنه‌های زیبا و جذاب این همایش با شکوه بود‌ که تعدادی از نوجوانان در ترکیب این گروهِ سرود، سرودی جان‌بخش و زیبایی را با مطلع « در ارض و سما جلوه‌ی توحید مبارک» هم‌خوانی نمودند.

گروه سرود
گروه سرود

سومین سخنران همایش آقای مهدی اسکندریان (معاونت محترم و سرپرست کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در شهر مزارشریف) بود که ایشان ضمن عرض خجسته باد؛ از حضور در این همایش معنوی ابراز خرسندی کرده و از برگزارکنندگان این برنامه سپاسگزاری نمودند.

ایشان در ادامه‌ی سخنانش به ضرورت وحدت در جامعه‌ی اسلامی انگشت گذاشته و خاطرنشان ساخت که دشمن از طرق مختلف وحدت مسلمانان را نشانه گرفته است.

اسکندریان
اسکندریان

آقای اسکندریان جوانان مسلمان را به دشمن‌شناسی و مطالعه‌ی کتاب‌های بیدارگر ترغیب کرده و پژوهش در زندگی پیامبر را نیز در این خصوص مفید عنوان کرد. وی در بخشی از گفته‌هایش میزان اشتراکات مسلمانان را با استناد به دریافت علما؛ بالغ بر ٪۹۵ دانسته و مسلمانان را از دامن زدن به اختلافات اندک برحذر داشتند.

آقای اسکندریان در پایان سخنانش جمله‌یی ارزشمندی را از زبان رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران نقل قول کرده و به سخنانش پایان داد و آن اینکه: « اگر کشورهای اسلامی متحد بشوند؛ آمریکا نمی‌تواند در میان آنان اختلاف بیاندازد.»

چهارمین سخنران این همایش مهندس محراب‌الدین جویا ( عضو ارشد شورای اخوت اسلامی و سرپرست کانون فرهنگی شهید عبدالقادر توانا) بود که ایشان هم پس از عرض تبریکات نامگذاری «هفته‌ی وحدت» را از طرف امام خمینی دقیق و هوشیارانه خواندند.

وی در ادامه‌ی سخنانش نگاه اجمالی به تاریخ اسلام انداخته و گفتند:  پیش از تولد و بعثت پیامبر گرامی اسلام؛ جهالت بیداد می‌کرد و بی‌عدالتی سیر صعودی را می‌پیمود‌. آقای جویا اضافه کرد که حضرت پیامبر در قلب جهالت و ضلالت به دنیا آمده اوضاع نابسامان آن وقت را دگرگون کرده و از انسان‌های بدوی و عقب‌مانده الگوی انسانیت ساخت.

وی هم‌چنان علت مشکلات امروزی جهان اسلام را دور شدن از نور محمدی دانسته و فساد سردمداران بعضی از بلاد اسلامی را هم در این خصوص تاثیرگذار دانست.

سیدحمزه عابر شاعر خوش آتیه‌ی کشور غزل مثنویی با مطلع« تو آمدی و جهان گشت سر به سر آذین»

و علی‌رضا رحمانی  شاعر شناخته شده‌ی بلخ غزلی با مطلع«جهان که خلق شده از ازل برای محمد» به شعر خوانی پرداختند.

شعر خوانی این دو شاعر هم در این همایش بسیار تاثیر گزار بود وتحسین شرکت کنندگان را برانگیخت.

این همایش با شکوه و معنوی با مداحی شورانگیز و شیرین مداح محبوب افغانستان؛ جناب آقای فهیم قدیری ادامه یافت

و با دعای ختمانه‌ی جناب قاری محمدنادر شریفی (رئیس قاریان حوزه‌ی شمال افغانستان) وصرف عصرانه به فرجام رسید.

همایش با شکوره رسول مهربان
همایش با شکوره رسول مهربان
لینک کوتاه:​ https://farhangpress.af/?p=7884

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات