6 اسد 1403

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

عصر روز سه‌شنبه، پانزدهم جوزا (خرداد) ۱۴۰۳،خورشیدی از سی و پنجمین سالگرد ارتحال ملکوتی معمار کبیر انقلاب اسلامی ایران، حضرت امام سید روح‌الله خمینی «ره» و قیام خونین پانزدهم خرداد با یادکردی از شهدای خدمت به مردم ایران؛ شهیدجمهور آیت الله  دکتر سید ابراهیم رییسی و همراهان شهیدش طی همایش باشکوهی در مقر کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در بلخ گرامی‌داشت صورت گرفت.

در این همایش که از سوی کنسولگری و خانه‌ی فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در شهر مزارشریف( کتابخانه‌ی عمومی فردوسی)  برگزارشده بود شمار زیادی از چهره‌های فرهنگی،علمی، مسئولین محلی ولایت بلخ، اساتید دانشگاه‌ها،اعضای شورای علما وشورای اخوت اسلامی، مدیران  مکاتب و مراکز آموزشی ،اهالی رسانه، شاعران، نویسندگان، اهل هنر ، دل‌دادگان ،محبین وعلاقمندان مکتب امام راحل(ره) در ولایت بلخ شرکت کرده بودند.

7

این همایش با صدای آسمانی و ملکوتی  قاری جوان بلخی، آقای سید مجیب‌الله محمودی آغاز شد و سپس سید سکندر حسینی بامداد(رئیس کتابخانه عمومی فردوسی)، آقای حمیدرضا احمدی(سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در مزارشریف)، مهندس محراب‌الدین جویا،(عضو شورای اخوت اسلامی وسرپرست کانون شهید توانا) و حجت الاسلام والمسلمین حسین نوری شولگره‌یی(امام جمعه ولسوالی شولگره) به ترتیب سخنرانی نمودند. شعر خوانی استاد صالح محمد خلیق(رئیس انجمن نویسندگان بلخ) وسید احمد علی فاخر شاعر و نویسنده به همراه مقاله‌ خوانی سید امین فرهنگ و منقبت خوانی استاد محمد ذاکر ذاکر بخش دیگری از محفل باشکوه بود.

نخستین سخنران این همایش، سید سکندر حسینی بامداد، پس از خوش‌آمدگویی به میهمانان این همایش؛ بیان داشت که بنیان‌گذار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، یک مرد باشکوهِ الهی و یک شخصیت کثیرالابعاد بود که در جهان معاصر به عنوان یک شخصیت تأثیرگذار شناخته می‌شود.

آقای بامداد، امام راحل «ره» را در علم فقه، فقیه وارسته و کم‌نظیر؛ در حکمت، حکیم الهی و خردمند؛ در سیاست‌ورزی، سیاست‌مدار دوراندیش و در عرفان، یک عارف الهی توصیف نمود.

به باور رییس کتابخانه‌ی عمومی فردوسی، انقلاب شکوهمند اسلامی به رهبری امام خمینی «ره» تأثیر بسیار مهم و برجسته در زمینه‌ی بیداری ملت‌های مسلمان داشته و مکتب فکری رهبر فقید، روحیه‌ای عزت و کرامت را برای مسلمانان جهان به ارمغان آورده است.

او یکی از نقش‌های موثر انقلاب اسلامی ایران را پرده‌برداری از نیّات شوم غربی‌ها دانسته و گفت: این انقلاب ثابت نمود که اصطلاحات فریبنده‌ای چون دموکراسی، استقلال و‌ حقوق بشر از سوی غربی‌ها غیر عملی‌اند.

استاد بامداد با اشاره به مسئله‌ی فلسطین ونسل کشی کودکان نوار غزه و منطقه‌ی رفح یادآور شد که امام خمینی «ره» بنیان گذار روز جهانی قدس در فرهنگ سیاسی بین‌الملل است وبرای دفاع وهمبستگی با ملت مظلوم فلسطین این روزنام‌گذاری شد آقای بامداد افزود که امروز مرام آن بزرگ‌مرد توسط خلف صالح او حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای «حفظه‌الله» دنبال می‌شود وامروز باوجود خاموشی بسیاری از کشورهای مسلمان جمهوری اسلامی ایران هم‌چنان پرچمدار دفاع از ملت مظلوم فلسطین است.

رئیس کتابخانه عمومی فردوسی در فرجام سخنانش از رئیس جمهور فقید ایران؛ شهید سید ابراهیم رییسی یاد کرده، او را شهید خدمت به مردم ایران ورهرو راه امام خمینی دانسته و به روح ملکوتی او و همراهان شهیدش درود فرستاد

او در پایان، از اشتراک‌کنندگان این نشست و هم‌کارانش سپاس‌گزاری به عمل آورد.

4

دومین سخنران این همایش، آقای حمیدرضا احمدی سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در شهر مزارشریف بود که وی نیز پس از خوش‌آمدگویی به گردهم‌آیان و‌ فرستادن درود به روح ملکوتی حضرت امام خمینی (ره) و ارواح شهدای اسلام و شهدای افغانستان، گفت: در خصوص شخصیت و منش امام راحل (ره) بزرگان زیادی کتاب و مقاله‌های ارزشمندی نگاشته‌اند

آقای احمدی خاطرنشان ساخت که حضرت امام خمینی (ره) از همان آوان آغازین انقلاب، به دو اصل مهم نفی سلطه‌پذیری/سلطه‌گرایی و وحدت تاکید داشته است سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در بلخ در سخنانش به شرح و بسط همین دو اصل پرداخته و در ذیل اصل نخست گفت: اگر جوامع اسلامی این اصل را در شئون خانواده و جامعه تئوریزه می‌توانست؛ قطعاً مشکلات امروز این جوامع تا این سطح نمی‌بود.

آقای حمیدرضا احمدی در بخش دیگر سخنانش، دشمنان جمهوری اسلامی و جوامع اسلامی را زیرک، صبور و با برنامه توصیف کرده و یادآور شد که در زمان رژیم طاغوتی گذشته، شعار فردی بودن دین و پندار تقلیل کارآمدی دین در سطح امور فردی همه‌گیر شده بود و در نتیجه میزان باورمندی نسبت به کارآیی دین در دیگر شئون زندگی، دچار تنزل شده بود

آقای احمدی تاکید کرد که نهادینه کردن اصل نفی سلطه‌پذیری/سلطه‌گرایی از سوی تأثیرگذاران جوامع اسلامی که خطبا، استادان دانشگاه‌ها و قشر روشنفکر باشند؛ امر ضروری و مهم شمرده می‌شود.

سرکنسول جمهوری اسلامی، این باور همگانی که «افغانستان باتلاق شکست متجاوزان است» را ستوده و تاکید کرد که می‌بایست این باورمندی در سطح تمام جوامع اسلامی گسترش یابد.

همچنین آقای احمدی در ذیل «اصل وحدت» نیز افزود: امام راحل (ره) همیشه تاکید داشتند که باید میان جوامع اسلامی اعم از شیعه و سنی، وحدت ایجاد شود. طبق تحلیل وی؛ دشمنان اسلام، مدام در پی حذف این اصل مهم از جوامع اسلامی بوده اند و در مورد این اصل، تشکیک‌هایی را تزریق نموده و به مسایل قومی و مذهبی دامن زده اند.

او با اشاره به مسئله‌ی فلسطین اظهار داشت که رژیم نامشروع و بی‌هویت صهیونیستی، امروز افراد و اماکن بی‌دفاع را مورد حمله قرار می‌دهند و بیش از سی و پنج هزار انسان را در حملات اخیر شان کشته‌اند..

او سکوت مسلمانان در این خصوص را از نبود وحدت دانسته و تصریح کرد که وحدت، حتماً اشتراک در جنگ نبوده و جوامع اسلامی باید از توانایی‌های مشترک شان علیه دشمن استفاده کنند.

آقای احمدی در پایان گفته‌هایش، این اصل تاکیدشده از جانب امام راحل «ره» را حجتی بر خطبا، دیپلمات‌ها، دست به قلم‌ها و استادان دانشگاه‌های اسلامی قلمداد کرد.

سومین سخنران این نشست، مهندس محراب‌الدین جویا ( عضو شورای اخوت اسلامی،معاون و سرپرست بنیاد شهید توانا) بود که از دید وی حضرت امام خمینی «ره» یکی از منادیان وحدت و همبستگی مسلمانان جهان شمرده شده و امام راحل (ره)را مدافع ستمدیدگان فلسطینی و افغانستانی توصیف نمود.

وی اظهار داشت که امام خمینی (ره) در روزگار زعامتش، مهاجران افغانستانی به ایران را مهمان خوانده بود که به باور آقای جویا، این‌ها همه ناشی از ایمان راستین رهبر کبیر جمهوری اسلامی ایران بوده است.

او در فرجام گفته‌هایش خاطرنشان ساخت که حضرت امام خمینی «ره» شاگردانی همچون شهید سید ابراهیم رییسی تربیت کرده است که قرآن را در مجمع عمومی سازمان ملل بلند نموده و از آن دفاع می‌کند.

6

آخرین سخنران همایش «در سوگ خورشید»، حجت‌الاسلام والمسلمین آقای حسین نوری شولگره‌یی بود که او نیز پس از عرض تسلیت به مناسبت سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) و سانحه‌ی اخیر، ابراز داشت که بدون شک یکی از مصادیق بارز روایت‌های اسلامی در شأن علمای امت، امام راحل «ره» بوده می‌تواند.

به باور نوری شولگره‌یی؛ خمینی بزرگ چند آموزه‌ی مهم را به بشریت گوشزد کرد که پس از پیامبر و خلفایش کم‌نظیر بوده است. آزادی‌خواهی، دفاع از مکتب اسلام، نامه‌ی تاریخی به گورباچوف، تزکیه و زهد و پارسایی آموزه‌هایی شمرده شد که امام راحل (ره) از خود به یادگار گذاشته است.

آقای نوری شولگره‌یی در تصریح این آموزه‌ها افزود که شعار «نه شرقی نه غربی» امام خمینی (ره)، فتوای تاریخی او علیه سلمان رشدی مرتد، سفارش علما به پارسایی و تصنیفات و تقریرات آن بزرگوار، تمام پدیده‌های تکان‌دهنده و ارزشمند به حساب می‌آیند .

وی در پایان سخنان‌اش، زهد امام خمینی «ره» را متاثر از زهد امام علی علیه السلام دانسته و نظام امارت اسلامی افغانستان را به الگوگیری از امام خمینی «ره» و نظام جمهوری اسلامی فراخواند.

9

در بخش دیگر این برنامه، استاد صالح محمد خلیق و استاد سید احمدعلی فاخر به خوانش شعرهای را در رسای بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) و استاد سید محمدامین فرهنگ به خوانش مقاله‌ای به زبان ملی پشتو در خصوص زندگانی پیشوای انقلاب اسلامی ایران مبادرت ورزیدند.

12

این محفل باشکوه با دعای ختمانه‌ی حجت‌الاسلام والمسلمین حسین نوری شولگره‌یی و صرف عصرانه به فرجام رسید.

گزارش: سید امین اسفندیار

3  5   8  10

لینک کوتاه:​ https://farhangpress.af/?p=10361

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات