9 حمل 1403

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

به گزارش خبرگزاری فرهنگ این نمایشگاه با اهداف تعمیق روابط میان دانشجویان، آشنایی با فرهنگ، تاریخ و تمدن مشترک میان ایران و افغانستان و به نمایش گذاشتن دستاوردها و مهارت های دانشجویان به مدت چهار روز از سوی کانون علمی فرهنگی تدبیر در دانشگاه آزاد اسلامی استان قم ایران برگزار شد.

آثار مختلفی از جمله صنایع دستی، خوراکی و غذا، پوشاک و زیورآلات، مشاهیر، آداب و رسوم و … با بیش از 2۵۰۰ بازدید کننده اعم از دانشجویان، اساتید و مسئولین محترم مورد بازدید قرار گرفت.

12 11 13141702181619

مرتضی فقیهی، دبیر کانون علمی فرهنگی تدبیر در بیان ایده برگزاری نمایشگاه گفت:
در واقع برگزاری این نمایشگاه در ابتدا به ماه ها پیش بازمیگردد که ایده برگزاری یک کارگاه افغانستان شناسی میان دانشجویان مطرح شد. وی از‌ تکامل این ایده به مرور زمان و کسب تجربیات بیشتر خبر داد.
تعمیق روابط میان دانشجویان، آشنایی با فرهنگ، تاریخ و تمدن مشترک میان ایران و افغانستان، و معرفی و نمایش استعدادها و مهارت های دانشجویان افغانستانی دانشگاه جزو اهداف مهم دنبال شده در این نمایشگاه بوده است که به خوبی تحقق یافته و رضایت مندی بسیاری را جلب نموده است. تمامی این اهداف و دستاورد ها در کنار هدف های اصلی کانون مبنی بر ایجاد انسجام و ارتباطات سازنده میان دانشجویان، شناسایی استعدادها و مهارت ها، معرفی دانشجویان نمونه و نخبه، آشنایی با فرهنگ و تمدن کشور افغانستان و … دنبال شده است.
سید زهیر حیدری معاون کانون علمی فرهنگی تدبیر اظهار داشت: یکی از اهداف بزرگ این جشنواره معرفی و تقدیر از دانشجویان نخبه ی علمی و فرهنگی افغانستانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم بود. که حدود 1.4 از دانشجویان افغانستانی، نخبه ی علمی و فرهنگی هستند.
حیدری گفت: دانشجویان افغانستانی استعدادهای فراوانی در زمینه های مختلف علمی و فرهنگی دارند که باید بستر پیشرفت آن ها را فراهم کرد.

دکتر حسن خیری، ریاست دانشگاه آزاد اسلامی استان قم با حضور در محل برپایی نمایشگاه، بخش های مختلف نمایشگاه را مورد بازدید قرار داده و در جریان روند برگزاری، اهداف و فعالیت های انجام شده قرار‌ گرفتند. ایشان با توجه به توضیحات ارائه شده و پیش زمینه های موجود، فعالیت های اعضای کانون علمی فرهنگی تدبیر را بسیار تحسین برانگیز، قابل تقدیر و ستایش، و کار فاخر فرهنگی نامیدند.

23 24

1 2732304068nwe

همچنین جشنواره دانشجویی یاقوت سرخ با محوریت اختتامیه نمایشگاه اشتراکات و تعاملات فرهنگی ایران و افغانستان و تجلیل از دانشجویان افغانستانی نمونه و نخبه علمی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی استان قم، با حضور مسئولین دولتی و دانشگاه برگزار شد.
دکتر رئیس عبداللهی، رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی قم در سخنانی از عملکرد دانشجویان افغانستانی دانشگاه و اعضای کانون علمی فرهنگی تدبیر تشکر نمودند و قرابت های فرهنگی و وعده تسهیلات بیشتر دانشگاه برای دانشجویان بین الملل را خاطر نشان کردند.
آقای زارعی، مدیر اداره کل امور اتباع و مهاجرین استان قم، به مباحثی پیرامون حضور مهاجرین در استان قم، وجود زمینه های پیشرفت و همکاری بیشتر و همچنین فراهم آوری امکانات و تسهیلات سخن گفتند.
و در ادامه دکتر سید موسی حسینی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کابل به بیان بخشی از تجربیات شخصی، حول محورهای تحکیم خانواده و تربیت فرزندان سخنرانی نمودند.

دانشجویان، مسئولین محترم و اعضای کادر اجرایی حاضر در سالن برگزاری جشنواره دانشجویی یاقوت سرخ، طی یک حرکت نمادین با یک دقیقه سکوت، نسبت به منع تحصیل دختران در افغانستان اعتراض خود را اعلام کردند و آن را عملی نامشروع و خلاف قوانین اسلامی و حقوق بشری خواندند.
در ادامه، این جشنواره مزین به شعرخوانی حمزه محمودی، شاعر آئینی و عضو خانه هنری مولانا شد و فضای هنری ادبی ویژه ای به خود گرفت و مورد تحسین واقع شد.
بخش سخنرانی فرهنگی مراسم با دکتر مرتضی شاهترابی، ادیب و نویسنده افغانستانی دنبال شد. شاهترابی به بیان مباحثی در خصوص قرابت ها و پیوندهای تاریخی و فرهنگی ناگسستنی میان ملت های ایران و افغانستان و تمامی فارسی زبانان پرداختند. ایشان با کلام گیرا و شیوای خود، نکاتی نیز درخصوص لزوم حفظ میراث های ادبی فارسی زبانان بیان نمودند.

بخش پایانی این مراسم با معرفی و تجلیل دانشجویان نمونه و نخبه علمی و فرهنگی ادامه یافت. در حدود یک چهارم دانشجویان افغانستانی دانشگاه آزاد اسلامی استان قم جزو معدلین الف می باشند. این دانشجویان در رشته های علوم پزشکی موفق به کسب معدل بالای ۱۷ و رشته های غیر علوم پزشکی موفق به کسب معدل بالای ۱۸ شده اند که ضمن معرفی، لوح تقدیری به آنان اهدا گردید. فعالین فرهنگی نیز در زمینه های مختلف قرآنی، هنری، تولیدات، اجرا، گویندگی، ورزشی و… معرفی شدند و از عملکرد آنان تقدیر به عمل آمد.
همچنین از تمامی عوامل و همکاران برگزاری نمایشگاه اشتراکات و تعاملات فرهنگی ایران و افغانستان تقدیر شده و تلاش های آنان مورد تحسین همگان قرار‌ گرفت.

سید عباس حسینی – خبرگزاری فرهنگ

لینک کوتاه:​ https://farhangpress.af/?p=4550

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات