6 اسد 1403

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

معلم تهمینه پس از احوال‌پرسی با بچه‏ها گفت: خوب بچه‏های عزیز! امروز یک ولایت دیگر را برای شما معرفی می‏کنم. حاضرید؟

بچه‏ها با صدای بلند جواب دادند: بلی!

2 1

شهر ننگرهار

معلم تهمینه: امروز به سراغ ولایت ننگرهار می‏رویم. مطابق آنچه در سایت پژواک نقل شده، این ولایت 7.927 کیلومتر مساحت دارد. مرکز آن شهر جلال‌آباد است و ولسوالی‏های آن عبارت‌اند از: اَچین، بَتی‌کوت، بِهسود، پَچیرواَگام، جلال‌آباد، حصارک، چَپَرهار، خوگیانی، دَربابا، دره‏ی نور، ده‌بالا، رودات، سرخ‌رود، شیرزاد، شینوار، کوت، کوزکُنر، گوشته، لعل‌پور، مُهمنددره، نازیان.

ننگرهار هوای گرم دارد. در تابستان حرارت آن به ۴۰ درجه و در زمستان ۵-۱۰ درجه زیر صفر می‏رسد. کوه‏های ناحیه شگه، باسول، کامه، درونته، تورغر و سپین‌غر و همچنان دریای کابل، لغمان، سرخ‌رود، نازیان و دریای کنر که در کنار آن قرار دارد هوای آن را تا حدودی کنترل کرده است.

2 2

بند برق درونته ظرفیت تولید، یازده مگاوات برق را دارد.

مردم از طریق کشت گندم، پنبه، جواری، برنج، لوبیا، گلپی، بادنجان رومی، نیشکر، لیمو، نارنج، میوه‏جات زندگی خود را تیر می‏کنند. بادنجان رومی و نیشکر بیشتر شهرت دارد. فابریکه‏های نساجی، پروسیس میوه و کنسرو و فابریکه‏های هده و غازی‌آباد و فابریکه تولید روغن‌زیتون به مردم کمک کرده تا زندگی بهتری داشته باشند.

در کوه‏های سپین‌غر جلغوزه زیاد یافت کاشت‌وبرداشت می‏شود. صنعت صابون‌سازی، یخ‌سازی صنایع چوبی، پلاستیک‎‏سازی، حجاری و کلالی در این ولایت رواج دارد. بند برق درونته در ساعت یازده هزار کیلووات برق تولید می‏کند. شاهراه مواصلاتی کابل-تورخم از این ولایت می‏گذرد و گمرک‏های جلال‌آباد و تورخم درآمد این ولایت را بالابرده است. در ولسوالی اچین معدن سنگ تلک وجود دارد که مردم از آن در صنایع استفاده می‏کنند.

مریم که سراپا گوش بود، پرسید: ننگرهارجای‏های تاریخی هم دارد؟

معلم تهمینه جواب داد: بلی! هده، باسول و کامه از محلات تاریخی این ولایت‏اند که شهرت فراوان دارند. قدمت این ولایت به قرن دوم میلادی می‏رسد. حدود پانزده هزار مجسمه بودا از مناطق مختلف ننگرهار به‌دست‌آمده‌اند که نشان می‏دهند این منطقه به‌خصوص منطقه هده از مراکز بودائی بوده است. در نزدیک هده یک صومعه[1] (جای عبادت) بزرگ بوده که پیروان بودائی در آنجا تعلیم می‏دیدند. باغ سراج‌العماره، باغ امیر شهید، باغ محله در خوگیانی و صفدرگت در کوز کنر ازجمله جای‏های تاریخی می‏باشند.

از کشفیات منطقه هده، ننگرهار

خوب بچه‏ها! کافی است؟

  • نه معلم صاحب!
  • امروز همین اندازه برایتان گفتم. باز اگر خواستید بیشتر درباره ننگرهار بدانید، کتاب‏های تاریخی زیادی هست که در خانه بخوانید.
  • باشد.
  • خوب خداوند(ج) یارتان باد!

 

 

[1]. صومِعِه یا دِیر جایی است که راهب‌ها و راهبه‌ها تحت سرپرستی یک رئیس مرد یا زن در آن زندگی می‌کنند. در قرون‌وسطی صومعه‌های بسیاری در سراسر اروپا ساخته شدند.

لینک کوتاه:​ https://farhangpress.af/?p=10333

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات