6 اسد 1403

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print
  • سلام بچه‏‌های عزیز! امیدوارم که خوب باشید. خوب! چه کسی می‌‏تواند بگوید که نزدیک‏‌ترین ولایتی که به کابل قرار دارد کدام ولایت است؟

شکرالله دستش را بالا کرد.

  • خوب بگو، کدام ولایت است؟

شکرالله: پروان

معلم تهمینه: درست است؛ اما آن ولایت را نام ببر که در مسیر کابل- قندهار قرار دارد.

مریم: ولایت میدان-وردک.

معلم تهمینه: آفرین! میدان-وردک یکی از ولایت‏‌هایی است که در نزدیک کابل قرار دارد و ازجمله ولایت‌‏های مرکزی به شمار می‌‏رود. این ولایت با ولایت‏‌های غزنی، لوگر، کابل، پروان و بامیان همسایه است. وسعت میدان- وردک مطابق آنچه در دانشنامه ویکی پدیا نقل شده، 9.934 کیلومتر مربع  است. ولایت میدان-وردک هوای سرد دارد. درجه حرارت در تابستان به 30 درجه و در زمستان به منفی 20 درجه سانتی‌گراد می‌‏رسد.

ولایت میدان-وردک ساحه هموار و کوهستانی زیادی دارد. دشت توپ یکی از ساحات بسیار هموار آن است و سلسله کوه پغمان، کوه‌های چک و سیدآباد، ساحات کوهستانی آن را تشکیل می‏‌دهند. گندم، جو، جواری، کچالو، زردک، سیب، زردآلو ازجمله محصولات زراعتی آن می‏باشند. مردم وردک محصولات وطنی خود را برای فروش به کابل می‌‏آورند. در گذشته راه‏‌ها پخته نبود؛ لذا توسط شتر یا خر این مواد را به کابل انتقال می‏‌دادند. حالا که راه‏‌ها قیر شده‌اند، توسط موتر انتقال می‏‌دهند. سرک کابل- قندهار از همین مسیر می‏‌گذرد؛ لذا این ولایت موقعیت خوبی پیداکرده است. برق‌آبی چک وردک ظرفیت 336 کیلووات در ساعت را دارد که مردم محل از آن استفاده می‏‌کنند.

مریم: معلم صاحب! معدن هم دارد؟

2 1

سنگ مرمر، میدان-وردک

معلم تهمینه: بلی! در ولایت میدان-وردک سنگ مرمر، آهن، بیرایت(1) و …یافت می‏‌شود. آب‌معدنی کاربونیت(2)‏دار هم زیاد است. دریای میدان، دریای جلگه و بندچک، دریای خوات و کجاو به مردم محل کمک کرده‌اند تا این ولایت زمین‏‌های حاصل‌خیز داشته باشند.

مریم: میدان-وردک چند ولسوالی دارد؟

معلم تهمینه: ببخشید! باید در اول می‏گفتم. ولایت میدان-وردک داری چند ولسوالی دارد که به نام‏‌های جلریز، جَغَتو، چکِ وردک، حصه‏ اول بهسود، دایمیرداد، سیدآباد، مرکزِ بهسود، نِرخ یاد می‌‏شود. مرکز این ولایت میدان شهر است.

 

میدان وردک

سیب میدان-وردک

این چیزها را خوب حفظ کنید تا از یادتان نرود.

بچه‌ها با یک‌صدا: باشد معلم صاحب!

  • فعلاً خداحافظ!
  • خداحافظ

 

پی‌نوشت‌ها:

  1. بیرایت ماده ایست که در تفحصات استخراج نفت گاز به کار می‌رود. موجودیت آن در بعضی از نقاط افغانستان تثبیت گردیده است. مهم‌ترین معادن آن در جنگلات هرات است که ضخامت رگ‌های آن از نیم تا ۳ متر می‌رسد و هر رگ آن ۳۰ تا ۳۰۰ متر طول دارد. محتویات بیرات در این رگ‌ها ۸۵ تا ۹۵ درصد تثبیت‌شده است؛ و ذخایر مجموعی آن به 8،1 میلیون تن بالغ می‌گردد.
  2. به‌طور مثال در حوزۀ شهر کابل آب‌ها ازنظر کیفیت به انواع آب‌های کلسیم‌دار، آب‌های مگنیزیم دار، آب‌های بای کاربونیت دار دسته‌بندی‌شده‌اند.

 

لینک کوتاه:​ https://farhangpress.af/?p=10110

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات