6 ثور 1403

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

لوموند شهر باستانی دلبرجین در شمال غربی بلخ توسط داعش تخریب شده است

منابع رسانه‌ای از تخریب شهر باستانی دلبرجین در شمال‌غربی شهر بلخ خبر می‌دهند.

شفقنا به نقل از روزنامه لوموند می‌نویسد که گروه داعش این ساحه را بین سال‌های 2019 – 2021 به صورت بسیار حرفوی و با استفاده از ابزارهای پیشرفتۀ حفاری تخریب کرده‌اند.

روزنامه فرانسوی «لوموند»، روزشنبه (19حمل) در گزارشی نوشته است که گروه داعش این ساحه را با استفاده از روش‌هایی که در عراق و سوریه انجام داده بودند تخریب کرده‌اند.

به گفتۀ منبع، «سطح تجهیزات و روش غارت‌گران نشان می‌دهد که آن‌ها حرفه‌ای‌اند، همچنان به متخصصان متکی‌اند و می‌دانستند که چه می‌کنند.»

همچنین به گفتۀ منبع، مردم محل قادر به انجام چنین کاری نمی‌باشند؛ بلکه «این تخریب تنها می‌توانست توسط شبکه‌های بسیار سازمان‌یافته‌ای که به نمایندگی یا تحت کنترل داعش فعالیت می‌کنند، انجام شود.»

لوموند همچنین نوشته است: «دلبرجین هدف غارت بسیار بزرگ‌تر است. ما نزدیک به 100 مکان غارت‌شده را تنها در ولایت بلخ و چند مورد را در قندوز ثبت کرده‌ایم.»

براساس این گزارش، هدف از تخریب این شهرباستانی در بلخ، ظن غارتگران از وجود «گنجینه‌هایی از کتبیه‌ها، دست‌نوشته‌ها، جواهرات طلا و یا سایر آثار باستانی مربوط به قرن‌های سوم و چهارم قبل از میلاد» در این محل بوده است.

به نقل از باستان‌شناسان ساحه‌ی دلبرجین، شهرباستانی بازمانده از سده پنجم قبل از میلاد (زمان شاهنشاهی هخامنشی) است که در 40 کیلومتری شمال‌غربی شهر بلخ موقعیت دارد.

لینک کوتاه:​ https://farhangpress.af/?p=5378

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات