31 حمل 1403

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

قصه جن‌های جوزجان ادامه ‌دارد

از بیست روز به این‌سو شعله‌های آتش از خانه‌های مردم منطقه مردیان بالای ولسوالی فیض‌آباد ولایت جوزجان زبانه ‌می‌کشد و مال و دارایی مردم را به خاکستر تبدیل ‌می‌کند.

به نقل از روزنامه هشت صبح، تاکنون بیش از 200 خانه رهایشی حریق شده و هزاران خانواده از این روستا به مناطق دیگر ولایت جوزجان آواره شده‌اند.

وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث، این آتش‌سوزی را ناشی از وجود ذخیره‌گاه نفت وگاز در این منطقه اعلام کرده‌ است. طالبان موجود در محل می‌گویند: آتش زدن خانه‌ها، عذاب خداوندی است که توسط «جنیات» صورت می‌گیرد. مردم محل اما می‌گویند : «طالبان برای کوچاندن آنان و تخلیه روست» دست به آتش‌افروزی در این روستا زده‌اند.»

روزنامه هشت صبح به نقل از شاهدان عینی نوشته است: «بیشتر ترس و وحشت را نیروهای طالبان، با استفاده از منبرهای مساجد میان مردم ایجاد کرده‌اند. این باشنده روستای مردیان‌بالا می‌افزاید که در ختم هر نماز جماعت، امام مسجد و طالبان، با استفاده از بلندگوها از وجود «جنیات» در منطقه سخن می‌گفتند تا مردم را از محل فرار بدهند.»

خبر آتش زدن خانه‌های مردم توسط جن‌ها واکنش‌های زیادی را در شبکه‌های اجتماعی برانگیخته است. برخی از تحلیلگران آن را کار عمدی گروه‌های افراطی ‌می‌دانند که هدف آنها کوچاندن اجباری مردم از خانه‌هایشان ‌می‌باشند. در منطقه مردیان ولایت جوزجان گروه قومی ترکمن و ازبیک زندگی می‌کنند.

به باور این گروه از تحلیلگران، گروه‌های خاص افراطی ‌می‌خواهند با کوچاندن مردم اصیل منطقه، زمین و دارایی آنها را تصاحب کنند. درست مثل «گرگ‌های کشمیر» در گذشته که گروهی با پوشیدن پوست گرگ، افراد سرشناس منطقه را ‌می‌کشتند و جنازه آنها قطعه قطعه کرده در همانجا رها ‌می‌کردند تا مردم با ترس از این واقعه خانه‌ها و قریه‌هایشان را ترک نمایند.

با این که 20 روز از آتش‌سوزی خانه‌ها می‌گذرد هیچ‌گونه تلاشی در جهت خاموش کردن آتش‌سوزی صورت نگرفته است. هیچ هیئت فنی برای بررسی واقعه به محل اعزام نشده است. گفته می‌شود که طالبان مانع حضور امدادگران بین‌المللی جهت کمک و بررسی واقعه، به این منطقه شده‌اند. والی این ولایت در خطبه‌های نماز جمعه، ضمن این‌که آن را آفت و عذابی الهی توصیف کرده، از مردم خواسته است تا با برگزاری ختم قرآن و انجام مراسم دعا از خداوند بخواهند آتش را خاموش نماید.

این در حالی است که دامن آتش‌سوزی به ولسوالی خواجه دوکوه ولایت جوزجان و ولسوالی دولت آباد ولایت بلخ نیز رسیده است. طی سه روز گذشته چهار خانه رهایشی در ولسوالی خواجه دوکوه ولایت جوزجان و ده خانه در ولسوالی دولت‌آباد ولایت بلخ به علت آتش‌سوزی تخریب گردیده است.

 

لینک کوتاه:​ https://farhangpress.af/?p=3650

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات