10 حمل 1403

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

خبرگزاری فرهنگ؛ فاجعه‌ی انسانی و تاسف‌بار وقوع زلزله در ولایت پکتیکا و خوست در سطح گسترده‌یی در میان رسانه‌های جهانی منتشر شد که در پی آن مقامات رسمی کشورهای مختلف جهان ضمن ابراز تاسف از وقوع این فاجعه، آمادگی خود را برای ارسال کمک‌ به هم‌ وطنان ابراز داشتند.

بدنبال این اعلام آمادگی، شخصیت‌ها و سران کشورهای مختلف جهان با ارسال پیام‌هایی و در اقدامی انسان دوستانه کمک‌های را برای حادثه دیدگان ارسال کرده و یا درنظر گرفته‌اند.

مقامات طالبان از کشورهای جهان، خواهان ارسال کمک‌های بشری برای کمک به زلزله‌زدگان شده است.

کمک‌های اولیه ایران، پاکستان، قطر، ترکیه و نهادهای خیریه سازمان ملل در دو روز گذشته به ولسوالی‌های آسیب‌دیده ولایت‌های پکتیکا و خوست رسیده است.

جمهوری اسلامی ایران از معدود کشورهایی است که ارسال کمک‌های فوری به آسیب‌دیدگان را در دستور کار قرار داده است.

همچنین رییس جمهور ایران شامگاه پنجشنبه ۲ سرطان  در نشست خبری گفت: هلال احمر و ولایت های سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی باید کمک‌های بشر دوستانه را به مردم زلزله زده افغانستان تسریع دهند.

دو محموله از این کمک‌ها بلافاصله بعد از حادثه زلزله‌ی مهیب یادشده، با اعلام مقامات سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل، به افغانستان مواصلت ورزیده بود و سومین محموله‌ی کمک‌های ایران توسط یک فروند طیاری باری در میدان هوایی خوست به زمین نشست.

جمعیت هلال احمر ایران همچنین گفته است که این کشور بامداد روز پنجشنبه گروه ۱۸ نفره از امدادگران متخصص سازمان امداد و نجات هلال‌ احمر را نیز به افغانستان اعزام کرده است.

کمک‌های بشردوستانه قطر، هند، تاجیکستان نیز به افغانستان رسیده است.

پاکستان هشت لاری حامل کمک‌های بشردوستانه را از مسیر زمینی به ولایت پکتیکا فرستاده است.

نمایندگی برنامه جهانی غذای سازمان ملل در کابل می‌گوید این اداره کمک‌هایش را در ۱۸ کامیون به مناطق زلزله‌زده ارسال کرده است.

اتحادیه اروپا اعلام کرد که یک میلیون یورو را برای رفع فوری‌ترین نیازهای آسیب‌دیدگان زلزله در افغانستان اختصاص می‌دهد.

کمک‌های اولیه شامل مواد مورد نیاز فوری مثل آذوقه، پوشاک، دارو، خیمه، پتو و فرش موکت می‌شود.

 

 

لینک کوتاه:​ https://farhangpress.af/?p=3366

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات