28 حمل 1403

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

ستوده فروتن، به‌ تازگی در حضور مقام‌های محلی طالبان در اعتراض به مسدود شدن مکتب‌های دخترانه سخنرانی کرد و چند روز پس از آن مکتب‌های دخترانه هرات بر روی دانش‌آموزان باز شد.

ملالی یوسف‌زی، برنده جایزه صلح نوبل، در توصیف ستوده فروتن، در روزنامه فایننشل تایمز نگاشته است: «او به اقدامات طالبان اعتراض کرد و خواستار بازگشایی مکتب‌ها برای دختران در هرات شد. نترسی و قدرت او رهبران طالبان در هرات را وادار کرد تا به دختران اجازه دهند به مکتب‌های متوسطه بازگردند.»

ملالی یوسف‌زی هم‌چنان افزوده است که ستوده جرأت کرد از حق دختران برای تحصیل دفاع کند و جهان باید به صدای او و دختران سراسر جهان گوش دهد.

به این ترتیب نام ستوده فروتن در کنار نام‌ زنان مشهوری مانند نانسی پلوسی، رییس کانگرس امریکا، اوکونجو لویلا، رییس سازمان تجارت جهانی، اسکارلت جوهانسون، بازیگر سینما ‌و برخی زنان نام‌دار دیگر در فهرست ۲۵ زن تأثیرگذار جهان قرار گرفته است.

ستوده فروتن، دانش‌آموز ۱۵ ساله‌ای است که در یکی از مکتب‌های خصوصی هرات سرگرم فراگیری دانش است. سخنرانی او در مقابل مقام‌های محلی طالبان بازتاب گسترده‌ای داشت و ملالی یوسف‌زی با او به گونه آن‌لاین صحبت کرد.

روزنامه بریتانیایی فایننشل تایمز هر سال فهرست ۲۵ زن تأثیرگذار جهان را که در بخش‌های صلح و فعالیت‌های سودمند برای زنان کار کرده‌اند، منتشر می‌کند.

لینک کوتاه:​ https://farhangpress.af/?p=2125

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات