6 ثور 1403

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

خبرگزاری فرهنگ، روز گذشته فردی مسلح به سلاح سرد (چاقو) با حمله به سه روحانی در صحن پیامبر اعظم(ص) حرم مطهر رضوی(ع) یکی از آنها را به شهادت رساند و دو روحانی دیگر را زخمی کرد که حال یکی از آنها تا کنون وخیم است.

پیش از این نیز روابط عمومی آستان قدس رضوی اعلام کرد: حمله کننده به طلاب در حرم امام رضا(ع) دستگیر شده و موضوع تا حصول نتیجه و شناسایی دیگر عوامل پیگیری می‌شود.

واکنش شخصیت های سیاسی و فرهنگی به این حمله ؛

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی دولت اسلامی طالبان در توییتی کوتاه “امارت اسلامی حمله بر عبادتگاه و روحانیون در کشور ایران را محکوم می‌نماید، این کار ربطی به افغان‌ها و افغانستان ندارد”.

محمد باقر قالیباف،  رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در جلسه علنی گفت: باید نکته‌ای را به ملت عزیز و شریف ایران بگویم؛ همه ما باید هوشیار باشیم تا دشمنان و فرصت‌طلبان نتوانند از این قبیل جنایات در جهت بر هم زدن دوستی و برادری میان ملت‌ها سوءاستفاده کنند.

وی اظهار داشت: باید هوشیار باشیم و بدانیم که بسیاری از برادران افغان ما در راه دفاع از همین کشور در هشت سال دفاع‌مقدس در میدان‌های جنگ حضور یافتند، جنگیدند، به شهادت رسیدند و مجروح شدند.

قالیباف خاطرنشان کرد: ملت ما هوشیار بوده و هوشیارتر نیز خواهد بود تا این کارهای شیطنت‌آمیز هرگز اثری در وحدت و یکپارچگی امت اسلامی نداشته باشد و به عزت مسلمین، عظمت و زنده بودن اسلام خدشه‌ای وارد نشود.

محمدکاظم کاظمی در این باره نوشته‌است: واقعه شهادت و مجروح‌شدن سه عالم خدمتگزار دینی در ماه مبارک رمضان و در حرم مطهر رضوی دل‌های همه را به درد آورد. اندوه این واقعه برای ما مردم مهاجر به سبب انتساب ضارب به کشور ما، مضاعف بود. به عنوان یک عضو کوچک از جامعه فرهنگی افغانستان، خودم را در اندوه ملت شریف ایران شریک می‌دانم. ما همه زخم‌خورده این رویدادها بوده‌ایم و همیشه از این ناحیه دشمنان مشترکی داشته‌ایم. از آن سوی نیز در سنگر مدافعه در برابر این دشمنان، خون هر دو ملت در کنار هم ریخته شده است.

او در پایان تاکید کرده: «ضرورت این خویشتنداری و مهربانی در میان اهالی فرهنگ و دانش و به خصوص اصحاب رسانه بیشتر احساس می‌شود. من بشخصه فضای رسانه‌ای در ایران و نیز در میان تشکل‌های فرهنگی مهاجرین را مثبت و همدلانه می‌بینم؛ ولی از آن سوی در موارد مشابه، شیطنت‌های بسیاری را از سوی رسانه‌های فتنه‌گر شاهد بوده‌ایم. امید است که ما با شفافیت، صداقت و مدارا، در مسیر همدلی و همدردی گام برداریم.

نجیب بارور؛ شاعر افغانستانی مقیم ایران نیز نوشته‌است: «امروز در حرم امام رضا، امام هشتم شیعیان، سه طلبه‌ توسط یک افغانستانی اوزبیک‌تبار مورد حمله قرار گرفته است. هنوز انگیزه‌ی این قضیه معلوم نیست، اما هرچه در پنهان داشته باشد برای سوءتفاهم ایجاد کردن در بین دو ملت است، من با تقبیح این عملکرد تروریستی؛ تقاضا می‌کنم چنین قضایا را به کشور مرتکبان ارتباط ندهند، تروریست تبار، قوم و کشور ندارد.»

او در ادامه تاکید کرده‌است: «در این شرایط دشوار که شش‌ میلیون افغانستانی در ایران ساکن است، ایجاد هر نوع فتنه به خاطر گل‌آلود کردن فضا هست. توقع دارم این قضیه‌ جنایی، از دید عملکرد یک فرد نگریسته شود، ملت افغانستان با مردم ایران رابطه‌های تاریخی و عمیق دارد که در رگ و ریشه‌‌ی ما نفوذ دارد. شیاطین را نگذارید در بین ما فتنه‌های قدیمی را زنده کنند. این عملکرد، شرم‌آورترین عمل تروریستی است که تنها در ذهنیت برده‌های استخباراتی تبارز پیدا می‌کند. مردمان این جغرافیا، مشترکات هزاران ساله دارند و برادر هیچ‌گاه به برادر دیگر حمله نمی‌کند.»

یعقوب یسنا؛ فعال ادبی و فرهنگی نیز گفته‌است که «افراطیت، بنیادگرایی و خشونت در هر صورتی‌که تبارز کند زشت است، باید تقبیح شود. مهاجمی‌که در حرم امام رضا در مشهد بر سه طلبه‌ ایرانی با چاقو حمله کرد، موجب مرگ یکی و زخمی‌شدن دو دیگر شد، حمله‌ تروریستی و جنایت بود.»

یسنا افزوده: ایران و افغانستان همسایه است، فرهنگ و پیشینه‌ تاریخی مشترک دارد، در اندوه و شادمانی هم شریک است. تروریستان ممکن از این رویداد و مشابه‌ این رویداد در ضمن حمله‌ تروریستی، سوء‌ استفاده‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و مذهبی نیز داشته باشند؛ اما درست این است با محکومیت این رویداد‌ها نگذاریم که تروریستان به نفاق‌های اجتماعی، فرهنگی و مذهبی در بین مردم ایران و افغانستان دامن بزنند.

گفتنی است که افزون بر موارد یادشده، حمله روز سه شنبه در صحن حرم رضوی، از سوی دیگر فعالان فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ایران و افغانستان به شدت محکوم شده و دوطرف بر حفظ وحدت و اخوت تاکید داشتند.

مجتبی سعیدی _ خبرگزاری فرهنگ

لینک کوتاه:​ https://farhangpress.af/?p=2826

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات