1 ثور 1403

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

منابع محلی از شهر مزار شریف می‌گویند مقام‌های شهرداری با تخریب مجسمه‌های چوک اسپ‌ها قصد دارند مجسمه‌های بدیل را در این محل افراز نمایند.

یکی از باشندگان شهر مزارشریف که نخواست نامی از او برده شود به خبرگزاری فرهنگ گفت که افراد مأمور از سوی شهرداری صبح روزشنبه (24 جدی) شروع به تخریب چوک‌ کامگار، معرورف به چوک‌اسپ‌ها، نموده‌اند.

به گفته‌ی وی علت تخریب مجسمه‌ها روشن نیست اما گروه طالبان در ولایت‌های دیگری نیز مجسمه‌های مشابه را قبلا تخریب کرده بودند.

طالبان پس از قدرت گیری دوباره تندیس عبدالعلی مزاری رهبر حزب وحدت اسلامی را در بامیان، تندیس مادر را در دانشگاه کابل و مجسمه اسپ‌ها را در تخار نیز تخریب کردند.

ذبیح‌الله نورانی، رییس اطلاعات و فرهنگ طالبان در ولایت بلخ با تأیید این خبر گفته است این کار به خاطر آن صورت گرفت که نمای شهر را زیباتر بسازند.

عطامحمد ساهو آمر اطلاعات ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت بلخ، افزوده است که «شهرداری مزارشریف در تفاهم با شرکت کامگار دست به ایجاد یک بدیل مناسب به‌جای مجسمه‌ی اسپ‌ها در این چوک نموده‌است.»

مجسمه اسپ‌ها چند سال پیش در چهارراهی کامگار، در مرکز شهر مزارشریف توسط یک تاجر افغان ساخته شده است.

این در حالیست کهِ حدود شش‌ماه قبل (۳۰ سرطان) طالبان چوک دیگر به‌نام اسپ‌ها را در ولسوالی کشم ولایت بدخشان را نیز تخریب کرده بودند.

شماری از تحلیل گران مجسمه‌ها را مخالف شریعت مورد قبول طالبان می‌دانند و می‌گویند طالبان به همین خاطر مجسمه‌های بزرگ بودا را در ۱۱ مارچ ۲۰۰۱ تخریب کردند.

عبدالظهور حفیظی

لینک کوتاه:​ https://farhangpress.af/?p=4631

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات