6 اسد 1403

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

به گزارش خبرگزاری فرهنگ، نشست خبری «اولین جشنواره فیلم‌ خزر» به روز سه شنبه ۲۴ دلو با حضور مدیران سازمان‌های سینمایی ایران، روسیه و ترکمنستان برگزار شد.

در ابتدای این نشست، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی ایران عنوان کرد: ما در سفری که در سال گذشته به روسیه داشتیم و در دیدار با مدیران سینمایی روسیه پیشنهادی مطرح کردیم که علاوه بر همکاری‌های فرهنگی در حوزه سینما، تولیدات مشترکی داشته باشیم. این تولیدات سینمایی اکنون در حال پیگیری هست. برگزاری هفته‌های فیلم و فراهم کردن شرایط اقتصاد سینما و بازار فیلم آثار ایرانی، نمایش فیلم های ایرانی در روسیه و بحث زیرساخت و آموزش هم مطرح بود.

خزاعی افزود: یکی از مهم ترین‌ مباحث پیشنهاد شده این بود که بین پنج کشور حاشیه دریای خزر، جشنواره فیلم برگزار شود. امروز در جلسه‌ای خدمت مدیران سینمایی دو کشور ترکمنستان و روسیه بودیم تا در اولین جلسه شورای سیاستگزاری تصمیماتی را در این زمینه بگیریم.

وی عنوان کرد: همه کشورهای حاشیه دریای خزر عضو شورای سیاستگزاری هستند و در همه بخش‌های جشنواره نقش خواهند داشت. قرار بر این شد که جشنواره در نیمه دوم سال برگزار شده و هر سال یک کشور میزبان جشنواره فیلم خزر باشد. بر این اساس مقرر شد ایران در سال ۱۴۰۳ میزبان اولین دوره این رویداد سینمایی باشد.

در ادامه این نشست مدیران سازمان سینمایی ترکمنستان و روسیه هم نکاتی را درباره برگزاری این جشنواره سینمایی مطرح کردند.

«دیمیتری داویدنکو» مدیر امور سینما و تحول دیجیتال وزارت فرهنگ فدراسیون روسیه گفت: ما یک تجربه عالی در این سفر داشتیم. جشنواره فجر هم در منطقه و هم در دنیا مهم است و شرکت در آن باعث افتخار هر کشوری است. ما در این چند روز توانستیم به موفقیت‌های مختلفی دست پیدا کنیم و مذاکرات خوبی هم داشته باشیم.

«صالح بایرام اف» مدیرسازمان سینمایی ترکمنستان هم مطرح کرد: ما امروز موضوع جشنواره خزر را با حضور پنج کشور حوزه خزر مورد بررسی قرار دادیم. فیلمسازان ترکمنستان هم حاضر هستند در جشنواره خزر شرکت کنند. دریای خزر یا کاسپین همه ما را به هم متصل می‌کند و ما را به یک خانواده تبدیل کرده است.

وی افزود: موضوع همکاری در حیطه جشنواره فیلم خزر برای اولین‌بار از طرف رییس‌جمهور فدراسیون روسیه در نشستی که در عشق آباد داشتیم مطرح شد. روسای جمهور پنج کشور حوزه دریای خزر هم از این موضوع استقبال کردند و گفتند فیلمسازان همه کشورها وارد همکاری در این حیطه خواهند شد. از طرف خودم این آرزو را دارم که جشنواره خزر موفق و در دنیا معروف شود. باید بگویم که این یک سال مهم برای ماست که اولین دوره جشنواره خزر در ایران برگزار میشود.

قابل یاد اوری است که  دومین نشست سیاستگزاری این جشنواره ماه ثور سال آینده در مسکو برگزار می‌شود.

همچنین روسیه در سال۱۴۰۴ و کشور ترکمنستان در سال۱۴۰۵ میزبانی را به عهده خواهند داشت.

 

 

لینک کوتاه:​ https://farhangpress.af/?p=9392

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات