10 حمل 1403

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

اعلان نتایج کانکور؛ سلیمان رابین از هرات اول نمره عمومی کانکور شد

نتایج کانکور 1401روز شنبه، 14 عقرب، از سوی مسئولان اداره ملی امتحانات وزارت تحصیلات عالی طالبان اعلام شد و سلیمان رابین از ولایت هرات به عنوان اول‌نمره عمومی کانکور شناخته شد.

مطابق جدول نتایج کانکور، سلیمان رابین، فارغ‌التحصیل لیسه سلطان غیاث‌الدین غوری از ولایت هرات، با اخذ ۳۵۵.۴۲۰۴ نمره، مقام اول کانکور عمومی را از آن خود کرد.

محمدشبیر از ولایت کابل با اخذ ۳۵۵.۳ نمره و هدایت از ولایت هرات با اخذ  ۳۵۴ نمره به مقام دوم و سوم راه یافتند.

ده برتر کانکور 1401
ده برتر کانکور عمومی

براساس گفته عبدالسلام حنفی معاون اداری ریاست الوزرا، در امتحان کانکور امسال، 124هزار و 928 داوطلب اعم از دختر و پسر  شرکت کرده بودند. از مجموع راه‌یافته‌گان به دانشگاه‌ها، 84 هزار و 863 تن در مؤسسات تحصیلات عالی و 36 هزار و 20 تن دیگر در مؤسسات تحصیلات نیمه‌عالی جذب می‌شوند.

در همین حال جدول نتایج نشان می‌دهد که دختران بر خلاف سال‌های پیش در ده درجه نخست رتبه‌بندی‌ها قرار ندارند.

فاطمه امیری که در حمله تروریستی بر مرکز آموزشی کاج، یک چشم خود را از دست داده، تنها دانش‌آموز دختری است که با گرفتن 313 نمره توانسته است به رشته کمپیوترساینس دانشگاه کابل راه یابد.

علت عدم راه‌یابی دختران به جمع ده برتر کانکور، فضای روانی حاکم بر تحصیل دختران، مسدود ماندن مکاتب دختران از صنف هفتم به بالا و بی‌سرنوشتی بازگشایی مکاتب عنوان شده است.

سازمان ملل در گزارشی که پیش از این منتشر شده بود، گفته بود که بسته ماندن مکاتب دخترانه، سبب شده است که بیش از یک میلیون دختر از رفتن به مکتب محروم گردند.

لینک کوتاه:​ https://farhangpress.af/?p=4142

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات