31 حمل 1403

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

آشنایی با غذاهای محلی افغانستان

طرز تهیه و پختن خجور

بوسراغ یا خجور یکی از شیرینی‌ها وغذاهای محلی مردم افغانستان است. بوسراغ در ولایت‌های هزاره‌نشین مانند بامیان، میدان‌وردک، دایکندی و غزنی بیشتر رواج دارد. مردم ولایت‌های دیگر مانند هرات، مزار شریف، بدخشان، پنجشیر و کابل نیز کم و بیش آن را پخته و استفاده می‌کنند. این نوع شیرینی بیشتر برای پزیرایی مهمانان و در ایام عید پخته می‌شود و مردم روستاها از آن به جای کلچه و کیک استفاده می‌کنند. طعم بسیار شیرین و لذیذ دارد. مردم ایران به آن «برساق» می‌گویند.

طرز تهیه

تهیه خجور بسیار ساده و آسان است. شما به راحتی می‌توانید در خانه آن را تهیه کنید.

موادلازم:

  1. آرد
  2. روغن
  3. بوره
  4. شبر
  5. تخم مرغ
  6. مایه خمیر
  7. بیکنک پودر
  8. پودر شکر

40086bda d732 4507 8c2e e55d514e72b6

مراحل ساخت

مرحله اول: ابتدا آرد را به اندازۀ ضرورت روی تشت خمیر انداخته و مقدار نیاز آب هم با آن قاطی کرده الک می‌زنیم. سپس شیر و روغن را به اندازۀ نیاز در ظرف‌های جداگانه روی آتش سرخ می‌کنیم و بعد بالای آرد می‌ریزیم. به تعقیب آن، تخم مرغ، خمیرمایه، بیکنک پودر و بوره و آب را در ظرف جداگانه خوب حل می‌کنیم و سپس آن را بالای آرد انداخته خوب مخلوط می‌کنیم تا همۀ مواد با آرد حل گردد. بعد از حل شدن نیم ساعت می گذاریم تا خمیر خوب برسد و آماده پخته شود.

c81a1b30 f32a 412e 8ca5 0c9a2654a569

مرحله دوم: وقتی دیدیم خمیر رسیده است، آن به اندازۀ یک توپ خرد زوغاله می کنیم و سپس هر زوغاله را به اندازۀ یک سانتی متر با آش‌گز روی تخته پهن می‌کنیم و بعد به شکل دل‌خواه خود (دایروی، مستطیل یا مربع) برش می‌زنیم و دو سمت آن را باهم وصل می‌کنیم.

32b539ef b2e4 423f aa3b 38edbb486961 1

مرحله سوم: هنگامی که شکل خمیر آماده شد، آن را در ظرف روغن انداخته بالای آتش می‌گذاریم تا پخته شود. البته باید آتش ملایم باشد تا مغز خجورها خوب پخته شود. وقتی خجور پخته شد، آن را از روغن می‌کشیم و در ظرف دیگری می‌گذاریم و روی آن را با دستمال روغن خشک‌کن می‌پوشانیم تا روغن‌های خجور را جذب کند. در پایان هم پودر شکر را می‌ریزیم تا آمادۀ خوردن شود.

تیموری

لینک کوتاه:​ https://farhangpress.af/?p=5307

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات