14 ثور 1403

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

فیلم‌های کوتاه داستانی و مستند دیدنو عصر روز شنبه 5 سنبله 1401 در سالن همایش‌های «نمارسانه» به نمایش درآمد.

جشنواره فیلم‌های کوتاه داستانی و مستند دید نو در 10 حمل سال جاری در سالن سینما آریانا افتتاح گردید.

اهداف اساسی این جشنواره اهدای دیدنو و مثبت به مخاطبان سینمای افغانستان، افزایش تولیدات داخلی و ایجاد سینمای متعهد و ارزش‌مدار عنوان شده است.

به گفتۀ سید ادریس برهانی مدیر فیلم‌های مستند تلویزیون ملی و عضو این جشنواره، جشنواره دیدنو به ابتکار تلویزیون ملی و همکاری ریاست کلتوری شاروالی کابل، نهاد افغان‌فلم، انجمن سینماگران جوان و حمایت مالی مؤسسه تولیدات صوتی و تصویری موج، در حمل سال 1401 راه اندازی گردید. در این جشنواره 160 طرح داستانی و مستند شرکت کرده بود که از میان آن‌ها، 30 طرح داستانی و 10 مستند پذیرفته شد.

e8c9f66d 22c8 41c4 a46e af25f4c42c7c

ادریس برهانی همچنین افزود: از میان فیلم‌های پذیرفته شده، 37 فیلم داستانی مستند ساخته شده است. که 10 فیلم آن، مستند و متباقی داستانی می باشند.

فیلم‌های جشنواره دیدنو از 5-8 سنبله در نمارسانه و سینما آریا همزمان اکران می گردد.

ادریس برهانی اضافه کرد: پیش از ساخت فیلم‌ها، دوره‌های آموزشی کوتاه مدت  کارگردانی، فیلم‌نامه نویسی  برگزار گردید که دوستان ما برای تقویت مهارت‌های هنری شان آن را سپری کردند.

به گفتۀ برهانی، قرار است در پایان اکران، در محفل اختتامیه جشنواره دیدنو، برای سه نفر کارگردان (اول تا سوم)، سه نفر فیلم‌نامه‌نویس (اول تا سوم)، سه نفر فیلم‌ساز مستند (اول  تا سوم) و یک نفر برگزیده هیئت داوران، جایزه اهدا شود.

آقای برهانی راجع به نقش خانم‌ها در سینمای افغانستان گفت که در این جشنواره خانم عاطفه محمدی فیلم «مرداب لاله» را  کارگردانی کرده و ساخته است و در این جشنواره حضور فعال دارد. همچنین در بعضی از فیلم‌ها خانم‌ها با رعایت حجاب نقش بازی کرده‌اند.

خبرگزاری فرهنگ

لینک کوتاه:​ https://farhangpress.af/?p=3674

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات