31 حمل 1403

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

یک چشم بسته و یک چشم باز؛ جمهورنیوز مسدود شد و چشم‌نیوز آغاز به فعالیت کرد

فرهنگ پرس: منابع محلی می‌گویند خبرگزاری جمهور پس از سیزده سال فعالیت، دفتر مرکزی خود را در کابل تعطیل کرد و در همین زمان، شماری دیگر از خبرنگاران افغانستانی در ناروی یک شبکه خبری را به نام «چشم نیوز» راه‌اندازی کردند.

به گفته منابع محلی، خبرگزاری جمهور، روز شنبه (19 قوس) اعلام کرده است که دفتر مرکزی این خبرگزاری، پس از سیزده سال فعالیت، در کابل تعطیل گردید.

این خبرگزاری با نشر خبرنامه‌ای نوشته است که این تصمیم پس از اخطارهای متواتر استخبارات طالبان و نهادهای تحت امرشان توسط رئیس و صاحب امتیاز این خبرگزاری گرفته شده است.

در این اعلامیه آمده: «در اولین اخطار جدی، به تاریخ 6ثور 1401 ریاست نظارت بر رسانه‌های حکومت طالبان، خبرگزاری جمهور را متهم به فعالیت ضد امارت اسلامی و تلاش برای سرنگون کردن حکومت طالبان کرده است.» همچنین از رئیس این رسانه خواسته‌اند تا هیچ تحلیل، خبر و گزارش بر ضد امارت نشر نکنند و از نشر اخبار منفی نیز جلوگیری کنند.

خبرنامه افزوده است در ماه‌ها و هفته‌های اخیر طالبان با تماس و ارسال پیام‌های تهدیدآمیز، دستور داده‌اند تا تحلیل و گزارش‌های انتقادی را از ویب‌سایت و صفحه‌ی فسبوک خبرگزاری حذف کنند. خبرنگارانش را اخطار داده‌اند تا خود و خبرگزاری را اصلاح کنند.

هچنین خبرنامه افزوده است: «فعالیت این خبرگزاری از این پس با استفاده از سیستم اطلاع‌رسانی و روزنامه‌نگاری شهروندی ادامه خواهد داشت.»

این درحالی‌ست که چندی پیش طالبان نشرات رادیو آزادی و رادیو صدای آمریکا را روی موج اف ام در افغانستان متوقف کردند.

در همین حال شماری از خبرنگاران افغانستانی، شبکه خبری را در ناروی تحت نام «چشم نیوز» راه‌انداری کرده‌اند. نشرات این شبکه با سه زبان فارسی، پشتو و انگلیسی امروز یک شنبه(20 قوس) آغاز گردیده است.

این شبکه توسط شماری از خبرنگاران آزاد به رهبری شریف حسن‌یار، رییس پیشین آریانا نیوز، ایجاد گردیده و مرکز این رسانه، در کشور ناروی است.

این شبکه با نشر خبرنامه‌ای از آغاز فعالیت این شبکه خبر داده و نوشته است: «شبکه خبری چشم صدای مردم افغانستان است و شماری از خبرنگاران مسلکی و با تجربه تلاش می‌کنند که از طریق این شبکه، خبرهای کشور، منطقه و جهان را به ‌گونه‌ی مسلکی و بی‌طرفانه پخش و نشر کند.»

در این خبرنامه آمده است که رسانه‌ها در افغانستان از یک‌سال به این‌سو عقب‌گرد خطرناک داشته و سانسور بیش از حد باعث شده تا صدای مردم، درست انعکاس نیابد.

همچنین در این خبرنامه آمده است: «شبکه خبری چشم متعهد به ارزش‌های آزادی بیان، عدالت اجتماعی، حقوق بشر، حقوق زنان، حاکمیت قانون و ارزش‌های مدنی است.»

براساس گزارشی که از سوی گزارشگران بدون مرز به نشر رسیده، در یک سال گذشته ۲۱۹ رسانه چاپی، تصویری و شنیداری در افغانستان فعالیت‌شان را متوقف کرده‌اند و ۶۰ درصد از خبرنگاران شغل خود را از دست داده‌اند.

 

 

لینک کوتاه:​ https://farhangpress.af/?p=4350

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات